dc.contributor.advisor | Lykknes, Annette | |
dc.contributor.author | Aasen, Marte Rekdal | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T11:57:56Z | |
dc.date.created | 2016-06-02 | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier | ntnudaim:14246 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2616200 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne masteroppgaven var min interesse for å undersøke hvilken plass de instrumentelle analysemetodene kjernemagnetisk resonans-spektroskopi (NMR) og massespektrometri (MS) har fått i kjemifaget i videregående skole, og hvordan kjemilærere opplever å undervise dette temaet. Spesifikke instrumentelle analysemetoder, som NMR og MS, ble en del av Kjemi 2 med skolereformen Kunnskapsløftet (LK06).
Hoveddelen av studien handler om kjemilærere og hvordan de opplever å undervise NMR og MS i Kjemi 2. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer som hovedmetode for datainnsamling. Fem kjemilærere ble intervjuet. I tillegg ble det gjennomført en mindre spørreundersøkelse som 60 kjemilærere besvarte. Resultatene indikerer at kjemilærerne stort sett er positive til at NMR og MS ble innført i kjemifaget. Det varierer om lærerne har utdanning og kurs i NMR og MS, og de lærerne som ikke har utdanning opplever dette som en betydelig utfordring. Andre utfordringer lærerne nevner er tidspress og variasjon i undervisningen. Lærerne nevner også flere muligheter undervisningstemaet NMR og MS gir; illustrere kjemifagets egenart, kobling til fysikkfaget og dra på ekskursjon til universitetet.
I en mindre del av denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad instrumentelle analysemetoder har vært en del av læreplaner i Norge og andre nordiske land (Danmark, Sverige og Finland), og hva dagens norske lærebøker vektlegger i sin presentasjon av NMR og MS. Instrumentelle analysemetoder har gradvis blitt mer vektlagt i de tre siste læreplanreformene i Norge. Andre nordiske land har også innført instrumentelle analysemetoder i sine læreplaner, men det varierer hvilke spektroskopiske metoder de ulike landene vektlegger. NMR og MS har fått en betydelig plass i norske lærebøker, og i tråd med kompetansemålet er det tolking av NMR- og massespektre som er vektlagt. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Lektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og kjemi | en |
dc.title | Instrumentelle analysemetoder i skolens kjemi - NMR og MS i kjemifaget og læreres møte med disse emnene | nb_NO |
dc.title.alternative | Instrumental Methods in Chemistry - | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 144 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Faculty of Social and Educational Sciences,Institutt for lærerutdanning | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |