Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykknes, Annette
dc.contributor.authorAasen, Marte Rekdal
dc.date.accessioned2019-09-11T11:57:56Z
dc.date.created2016-06-02
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14246
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2616200
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven var min interesse for å undersøke hvilken plass de instrumentelle analysemetodene kjernemagnetisk resonans-spektroskopi (NMR) og massespektrometri (MS) har fått i kjemifaget i videregående skole, og hvordan kjemilærere opplever å undervise dette temaet. Spesifikke instrumentelle analysemetoder, som NMR og MS, ble en del av Kjemi 2 med skolereformen Kunnskapsløftet (LK06). Hoveddelen av studien handler om kjemilærere og hvordan de opplever å undervise NMR og MS i Kjemi 2. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer som hovedmetode for datainnsamling. Fem kjemilærere ble intervjuet. I tillegg ble det gjennomført en mindre spørreundersøkelse som 60 kjemilærere besvarte. Resultatene indikerer at kjemilærerne stort sett er positive til at NMR og MS ble innført i kjemifaget. Det varierer om lærerne har utdanning og kurs i NMR og MS, og de lærerne som ikke har utdanning opplever dette som en betydelig utfordring. Andre utfordringer lærerne nevner er tidspress og variasjon i undervisningen. Lærerne nevner også flere muligheter undervisningstemaet NMR og MS gir; illustrere kjemifagets egenart, kobling til fysikkfaget og dra på ekskursjon til universitetet. I en mindre del av denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad instrumentelle analysemetoder har vært en del av læreplaner i Norge og andre nordiske land (Danmark, Sverige og Finland), og hva dagens norske lærebøker vektlegger i sin presentasjon av NMR og MS. Instrumentelle analysemetoder har gradvis blitt mer vektlagt i de tre siste læreplanreformene i Norge. Andre nordiske land har også innført instrumentelle analysemetoder i sine læreplaner, men det varierer hvilke spektroskopiske metoder de ulike landene vektlegger. NMR og MS har fått en betydelig plass i norske lærebøker, og i tråd med kompetansemålet er det tolking av NMR- og massespektre som er vektlagt.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og kjemien
dc.titleInstrumentelle analysemetoder i skolens kjemi - NMR og MS i kjemifaget og læreres møte med disse emnenenb_NO
dc.title.alternativeInstrumental Methods in Chemistry -en
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber144
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Faculty of Social and Educational Sciences,Institutt for lærerutdanningnb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel