"Det er litt vanskelig når jeg er nyutdannet" - En kvalitativ studie om en nyutdannet lektors valg i planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2616022Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I studien fokuseres det på kommunikasjonen mellom en lærer og hennes elever, og hvilke valg en nyutdannet lektor tar i planlegging og gjennomføring av matematikkundervisningen. Målet med studien er å få en innsikt i en nyutdannet lektors overgang til arbeidslivet, hvordan valgene begrunnes og hvordan valgene kan påvirke elevenes læring. Studien har to forskningsspørsmål: «Hva kjennetegner kommunikasjonen mellom en nyutdannet lektor og elevene i undervisningen?» og «hvilke valg gjør en nyutdannet lektor i planlegging og gjennomføring av matematikkundervisningen?»
For å besvare forskningsspørsmålene ble det brukt kvalitative forskningsmetoder i form av observasjon med lyd- og bildeopptak og intervju. Utvalget består av en nyutdannet lektor som nylig startet i læreryrket, og matematikk-klassen hennes. Datamaterialet ble samlet inn over to uker, gjennom åtte undervisningstimer og fem intervjuer. Gjennom observasjonen blir det sett på hva som kjennetegner kommunikasjonen mellom læreren og elevene. Dialoger som er typiske for kommunikasjonen velges ut og analyseres opp mot ulike kommunikasjonsmønstre. Gjennom intervjuene blir det sett på hvilke valg læreren tar i planleggingen og gjennomføringen av undervisningen. Relevante utsagn velges ut og analyseres opp mot enkelt faktorers betydning for matematikkundervisningens utforming og Cobbs (2000) fire aspekter ved klasserommets læringsmiljø.
Resultatene fra denne studien viser at læreren velger å bruke tradisjonell undervisning og benytter seg da utelukkende av tradisjonelle kommunikasjonsmønstre. Det ser også ut til å være en forskjell i bruk av kommunikasjonsmønster ved tavleundervisning og under oppgavejobbing. Resultatene viser også at undervisningen bærer preg av oppgaveparadigme, noe som i følge Mellin-Olsen (1990) kan medføre at elevene utvikler en instrumentell forståelse. Det er også en variasjon i hvilke oppgaver hun velger å gi eleven avhengig av temaene de jobber med. Det kommer også frem av resultatene at årsaken til mange av valgene hennes er mangel på andre idéer.