dc.contributor.advisor | Hjelle, Torstein Elias Løland | |
dc.contributor.author | Opdal, Karoline Susanne | |
dc.date.accessioned | 2019-09-11T10:57:27Z | |
dc.date.created | 2018-05-29 | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier | ntnudaim:18241 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2615897 | |
dc.description.abstract | ERP-systemer spiller en helt sentral rolle i de fleste av dagens større virksomheter fordi de samler forretningskritiske prosesser i ett samlet system. Selv om ERP-løsninger har blitt vanlig kost på markedet er det fortsatt overveldende mange ERP-innføringsprosjekt som mislykkes.
Det er forsket i flere tiår på hvordan man kan sikre en vellykket systeminnføring og aksept av systemer blant sluttbrukere, allikevel har vi ikke kommet så langt at det er mulig å følge en suksessoppskrift. Årsaken til dette kan være organisasjoners kompleksitet, én regel gjelder ikke for alle.
Formålet med denne masteravhandlingen er å identifisere kritiske suksessfaktorer ved implementeringen av et ERP-system i en kompleks organisasjon. I denne studien vil vi derfor se på Trondheim kommune sin innføringsprosess av et nytt ERP-system med tilhørende organisatoriske endringer som forhåpentligvis skal gi store gevinster for organisasjonen på sikt. Ved bruk av kvalitative forskningsmetoder skal oppgaven svare på følgende problemstilling: «Hvilke suksessfaktorer er sentrale for vellykket innføring av ERP-system i komplekse organisasjoner?». For å belyse problemstillingen er det utformet tre forskningsspørsmål med tilhørende hypoteser. Videre er forskningsspørsmålene satt i system ved å benytte et helt nytt rammeverk for måling av systemaksept blant brukere, og måling av systemimplementasjonssuksess. Dette rammeverket er basert på spennende teori og tidligere validert forskning innenfor området.
I casestudien identifiseres det mange interessante funn som også kan være viktige forskningsbidrag. Blant annet har det noe å si hvor mange kommunikasjonskanaler man velger å ha i et prosjekt, og hvordan man driver opplæring av brukerne. Studien bidrar også med et nytt rammeverk som kan benyttes for måling av IS-suksess i større-, eller mindre komplekse bedrifter hvor systembruken er obligatorisk.
Oppgaven kan også være interessant lesning for de som ønsker innsikt i hvordan sluttbrukere opplever store endringsprosesser som påvirker arbeidshverdagen. | nb_NO |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | IKT-basert samhandling | en |
dc.title | Innføring av ERP-system i komplekse organisasjoner - En casestudie av Trondheim kommune | nb_NO |
dc.title.alternative | Implementation of ERP systems in complex organizations - A case study of Trondheim Municipality | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.source.pagenumber | 151 | |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk,Institutt for datateknologi og informatikk | nb_NO |
dc.date.embargoenddate | 10000-01-01 | |