Prosjektering og analyse av en spennarmert betongbru
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2614869Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rapporten tar for seg prosjektering av en spennarmert betongbru. Utgangspunktet er tegninger av en fiktiv bru gitt av Statens vegvesen. Bruen oppføres i Trondheim kommune og er en plassprodusert etteroppspent bjelkeplatebru med tre spenn. Det lengste spennet er på 28 meter og totallengden av bruen er 75 meter. Bruen prosjekteres etter gjeldende regelverk gitt i Eurokode-serien og av Statens vegvesens håndbøker.
Hensikten med oppgaven er todelt. I tillegg til studentens læringsutbytte, er det ytret et ønske fra Statens vegvesen om å se nærmere på hvilken konsekvens trykkavlastningskravet medfører for den aktuelle bruen.
Innledningsvis utføres et litteraturstudium av relevante retningslinjer, laster, materialer og prosjekteringskrav. Litteraturstudiet danner grunnlaget for modellering og analyse som blir gjort i programvaren NovaFrame. Resultater fra analysen verifiseres ved håndregning og programvaren Focus Konstruksjon. Deretter følger kapasitetsberegninger for overbygningen i utvalgte snitt. Moment, skjær, aksialkraft, torsjon og kombinasjoner av disse kontrolleres i bruddgrensetilstand. I bruksgrensetilstand avgrenses kontrollen til rissviddebegrensning. Resultatet viser at trykkavlastningskravet er dimensjonerende for bruen.
Fjernes trykkavlastningskravet kan spennarmeringen i bruen reduseres. Kapasitetsberegningene gjentas derfor for en redusert spennarmeringsmengde. Resultatet viser at trykkavlastningskravet representerer en kostnad tilsvarende 190 000 kroner for den aktuelle bruen. Dette betraktes som et betydelig beløp i et ressurseffektivt perspektiv.