Show simple item record

dc.contributor.advisorMork, Helge
dc.contributor.authorKanirash, Kamran
dc.date.accessioned2019-09-11T08:15:38Z
dc.date.created2016-01-14
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:12283
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614719
dc.description.abstractNorske fylkesveger har for dårlig standard til å tåle dagens økende trafikkmengde. Flere veier må utvides, kant forsterkes og grave nye grøfter for å lede bort vannet, samt andre tiltak. Det er store variasjoner ikke bare mellom prosjektene, men også mellom forskjellige partier på en strekning på vegens standard. Opprettelse av samarbeidsgrupper som inneholder personer med faglig kunnskap i de forskjellige fagområder, er første steg til å finne beste løsning. I anleggsfasen er lokal og stedlige tilpasning av veibreddeutvidelse viktig. Derfor er det umulig å finne et helhetlig løsningsforslag til slike arbeider. Dette gjør utbedringstiltak mer spennende og ressurskrevende. Sammensetning av forskjellige materiale i veikonstruksjoner er en annen utfordring. Dette trenger et grundig arbeid, og god kjennskap til materialegenskapene. Det er umulig å gjenskape materiale med egenskaper benyttet i eksisterende vei, men ved tilpasning av nye og gamle materiale kan man finne tilnærmet løsning som kan fungere likt med de samme påkjenningene. I slikt arbeid finnes det mange utfordringer, og ikke alle trinn i arbeidet er utført på enn faglig måte. Første sprekker i asfaltdekke og ensidig nedsenkning på nybyggede vei, viser slørete arbeidet. Det var vanskelig å finne kilder for emnet på norsk, derfor brukte jeg en del fakta fra andre land. Det har tatt mye tid og mange turer til veidirektoratets bibliotek for å finne bøker, hefter og rapporter som handler om dette temaet. Oppgavens mål har vært å belyse utbedring av eksisterende veier med hensyn til materialkvalitet og praktiske utfordringene. Jeg har prøvd å gå gjennom teorien og se på forskjellige fenomener som har stor påvirkning på veinettet, og håndteringer dem som spiller store roller i våredaglige arbeidsoppgaver. For den praktiske delen av masteroppgaven benytter jeg partier av prosjektet Utbedring av fv.176 og oppbygging av gang og sykkel vei langs fv. 176 ved Moreppen i Akershus. Dette prosjektet hadde oppstart høsten 2014 og ferdigstille høsten i 2015. I tillegg vil jeg drøfte årsakene til veidekkskader, diskutere konkrete løsninger for prosjektet som skal ferdigstilles til høsten. Siden er en god del av aktivitetene på prosjektet ikke er startetopp til 15. mai som innleveringsfrist for masteroppgaven, konsentrerer meg om forsterkningslaget på den nåværende tilstanden på fv. 176.nb_NO
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Vegen
dc.titleTilpasning mellom gammel og ny veikonstruksjon ved rehabilitering av eksisterende vegnb_NO
dc.title.alternativeAdjustement between old and new pavement at rehabilitating existing rodsen
dc.typeMaster thesisen
dc.source.pagenumber119
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap,Institutt for bygg- og miljøteknikknb_NO
dc.date.embargoenddate10000-01-01


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record