Digital samhandling i modellbaserte prosjekt - Koordinering og kommunikasjon
Abstract
I lengre tid har det blitt antydet at byggenæringen har store forbedringspotensialer knyttet til produktivitet og reduksjon av kostnader i byggeprosjekter. Bransjen går for tiden gjennom en digital utvikling, og ny teknologi blir fortløpende implementert for å redusere kostnader og øke effektiviteten i prosjekter. Bruk av BIM og digitale samhandlingsverktøy har nå gjort det mulig å gjennomføre prosjekter utelukkende ved bruk av digitale metoder
Bruk av informasjonsmodell som underlag har endret rutiner for samhandling, kommunikasjon og informasjonsflyt mellom aktører, og store deler av samhandlingen foregår nå digitalt. Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hvordan digital samhandling mellom aktører fungerer og i hvilken grad det fører til et sterkere samarbeid. Oppgaven tar for seg tidlige erfaringer fra modellbaserte prosjekt i Norge. Oppgaven er i hovedsak basert på to pågående pilotprosjekter, og innhenting av data har foregått gjennom litteraturstudie, casestudie, dokumentstudier og semi-strukturerte intervjuer.
Følgende problemstilling og forskningsspørsmål har blitt utformet: Problemstilling: I hvilken grad har innføringen av modellbaserte prosjekt påvirket samhandlingen mellom prosjektets aktører? FS1: Hvordan gjennomføres digitale byggeprosjekter og i hvilken grad bidrar de ulike digitale verktøyene til digital samhandling? FS2: Fører digital samhandling til et sterkere eller svakere samarbeid mellom prosjektets aktører? FS3: Hvordan kan modellbaserte prosjekt bidra til en mer koordinert prosjektgjennomføring?FS4: Hvilken sammenheng er det mellom entrepriseform og oppnådde gevinster ved å gjennomføre modellbaserte prosjekt?
Funnene fra de aktuelle erfaringene viser meget gode erfaringer fra modellbaserte prosjekt. Resultatene tilsier at digital samhandling fører til et betydelig sterkere samarbeid mellom aktørene. Modellbaserte prosjekt krever involvering av alle parter for optimal gjennomføring, og alle aktørene er tjent med et tett samarbeid for å holde modellen oppdatert. Funnene tilsier samtidig at det er enkelte utfordringer relatert til både kompetanse og tekniske problemer, og det vil kreve en videre teknologisk utvikling for at arbeidsformen skal fungere optimalt.