Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind
dc.contributor.authorEricson, Gro Bjørnstadjordet
dc.date.accessioned2019-09-10T10:10:45Z
dc.date.available2019-09-10T10:10:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2614457
dc.description.abstractBakgrunnen for oppgaven er mine erfaringer gjennom flere år som leder av Pedagogisk-psykologisk tjeneste, heretter forkortet til PPT og PP-leder, hvor jeg har jaktet på forståelse av sentrale begrep vi gjennom drift av PPT, må forholde oss til. I denne jakten har jeg sett utallige varianter av hvordan PPT er organisert, hvor de er plassert på kommunens organisasjonskart og ikke minst hvordan de tolker mandatet i loven som omhandler det såkalte systemrettede arbeidet. Det som jeg har vært nysgjerrig på, er hva som er årsaken til at, til tross for utallige forskningsrapporter og ulike forsøk på å finne svar, at PPT ikke får tydelig gjennomslag for å jobbe systemrettet. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan påvirker organisering av PPT utførelsen av det systemrettede mandatet for PPT? Utvalget for denne studien var tre PP-ledere med ulik kommunestørrelse og ulik organisering i kommunen. Jeg har valgt én informant der PPT var organisert som en kommunal oppvekstenhet, én informant var leder ved et kontor som er organisert med et eierstyre, og én informant var leder for PPT i en kommune der de var organisert i én tjeneste med andre profesjoner. Hovedfunnene er at det er store ulikheter i hvilken grad PP-ledere mener de og deres tjeneste samarbeider med skoleeierne. Dette gjelder både for direkte arbeid med utviklingsarbeid med PPT og hvordan skoleeiere sammen med PPT jobber sammen om sentrale føringer. Dette vil igjen påvirke hvordan det samarbeides med strategisk ledelse på kommunenivå for å imøtekomme krav og forventninger til PPT. Disse funnene blir drøftet i lys av teori, føringer for virksomhetene og empiri.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHvordan påvirker organiseringen av PPT utførelsen av det systemrettede mandatet?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel