dc.contributor.advisor | Hamnes, Bente | |
dc.contributor.author | Andersen, Gina Karoline Bjertnes | |
dc.contributor.author | Hagebakken, Gry Anita | |
dc.contributor.author | Tobru, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2019-09-06T14:03:39Z | |
dc.date.available | 2019-09-06T14:03:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2613299 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Afasi gir en svikt i talefunksjonen og deles inn i to hovedtyper, som skiller mellom ekspressiv
(å finne ord) og impressiv (å forstå ord). De vanligste typene for kommunikasjon er verbal- og nonverbal.
Kommunikasjon med pasienter rammet av afasi kan være utfordrende fordi pasienten kan ha problemer
med å forstå og bruke ord. Sykepleieren trenger derfor kunnskap og interesse for å samhandle med
pasienten. En allianse mellom pasient og sykepleier er en viktig base for god kommunikasjon. Pasienter
med afasi i sykehus vil være i en sårbar situasjon, da de møter ukjente mennesker som ikke kjenner
pasientens vaner og behov. Sykepleier må møte pasienten slik at han eller hun stimulerer til mestring og
trygghet i en slik situasjon. Inadekvat kommunikasjon mellom pasienter og sykehuspersonell kan være en
trussel mot velferd og pasientsikkerhet.
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å finne ut hva som skal til for å bedre kommunikasjon mellom
sykepleiere og afasirammede i sykehus.
Metode: Dette er en litteraturstudie, det ble søkt i forskjellige databaser, brukt faglitteratur og litteratur
etter pensum. Etter kritisk vurdering presenteres syv vitenskapelige forskningartikler. Deretter diskuteres
funn fra artiklene opp mor fag- og pensumlitteratur.
Resultat/Funn: Funnene viste at det er viktig å opprette en allianse for å oppnå god kommunikasjon,
tilstrekkelig tidsbruk og opplæring av sykepleier. Bruken av lukkede spørsmål hjelper ikke pasientens
språkutvikling. Opplæring, kurs og hjelpemidler hadde god effekt på kommunikasjon mellom pasient og
sykepleier. Kommunikasjonsplaner utviklet av logoped letter kommunikasjon og frustrasjon for både
sykepleier og pasiente.
Konklusjon: Bruk av kommunikasjonsplaner, hjelpemidler og tidlig veiledning i kommunikasjon av
sykepleiere, bidrar til å bedre kommunikasjon mellom pasienten og sykepleieren. Implementering av
kommunikasjonsplaner anbefales slik at man har retningslinjer å følge i praksis. Dette krever også
dokumentasjon og journalføring slik at man kan se fremskritt hos pasienten. | |
dc.description.abstract | Background: Aphasia is a failure in speech function, wich can be divided into two main categories,
expressive (finding words) and impressive (understanding words). Verbal- and nonverbal is the most
common kinds of communication. Communicating with patients affected by aphasia can be challenging
because they have trouble understanding and using words. Therefore nurses need knowledge and interest to
interact with patients. An alliance between nurse and patient forms a good foundation in communication. In
hospital patients affected by aphasia will be in a vulnerable position because they meet staff who do not
know the patients habits and needs. Nurses must therefore provide security and encourage coping with the
situation. Inadequate communication between staff and patient may be a threat to welfare and patient
safety.
Aims: The aim of this study is to find out how communication can be improved between nurse and patient
suffering from aphasia
Method: This study is a literature review, databases was search for relevant scientific articles. Academic
research literature and literature from curriculum is also used. Seven scientific articles are analysed and
presented. Further are findings from academic research literature, literature from curriculum and the seven
selected articles discussed.
Results: Findings show the importance of: (1) creating an alliance, (2) sufficient time spent and (3)
education of nurses to achieve good communication. Using closed questions did not assist the patients
language development. Communication aids and education had a positive impact on interactions between
nurse and patient. The use of communication plans developed by a speech therapist facilitates
communication for both nurse and patient.
Conclusion: The use of communication plans, aids and early guidance for staff helps to improve
communication between patient and nurse. Implementation of communication plans is recommended, this
way nurses have guidelines when communicating with the patient. This requires improvement in patients to
be documented in medical record. This way progress in patients can be seen. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Sykepleie ved språkvansker etter hjerneslag. | |
dc.type | Bachelor thesis | |