Show simple item record

dc.contributor.advisorSletvold, Hege
dc.contributor.authorNguyen, Thianna
dc.date.accessioned2019-09-06T14:02:43Z
dc.date.available2019-09-06T14:02:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613200
dc.description.abstractBAKGRUNN: Antall innbyggere med etnisk minoritetsbakgrunn i Norge har økt helt siden 1970-tallet. Dette har medført til at Norge den dag i dag er et flerkulturelt samfunn. Forskning viser til at språkbarriere kan føre til alvorlige konsekvenser innen helseomsorg, men vi vet lite om fremmedspråklige apotekkunders synspunkter om legemiddelrådgivningen de får i apotek. Det innovative digitale informasjonsverktøyet DepictoTM kan være et egnet hjelpemiddel for fremmedspråklige kunder i apotek for å fremme individuelt tilpasset legemiddelrådgivning. Denne masteroppgaven hadde til hensikt å undersøke hvilke erfaringer og oppfatninger fremmedspråklige apotekkunder hadde om legemiddelinformasjonen og veiledning om riktig bruk av legemidler som de mottok av apotekansatte. Videre var det ønskelig å undersøke hvorvidt det digitale verktøyet DepictoTM kunne være egnet brukt i veiledning av pasienter om riktig legemiddelbruk. METODE: Fremmedspråklige apotekkunder med arabisk bakgrunn fra Trøndelag ble inkludert til fokusgruppeintervju. Det var totalt 16 fremmedspråklige apotekkunder fordelt i fire fokusgrupper. Data ble analysert etter Malteruds modifiserte versjon av systematisk tekstkondensering. En deltakers tilbakemelding ble ekskludert fra resultatene grunnet ikke innfridde inklusjonskriterier. Tanker og meninger fra 15 deltakere ble inkludert i studien. RESULTATER: Fremmedspråklige apotekkunders synspunkter om veiledning i riktig bruk av legemidler i apotek ble presentert i følgende fire kategorier: helsevesenet, kommunikasjon, legemiddelinformasjon og DepictoTM. Deltakerne ga uttrykk for at de generelt var fornøyde med hjelpen de fikk på apoteket og fortalte at apotekansatte var snille og hjelpsomme. Apotekets rutiner for resepthåndtering ble oppfattet som komplisert og uforståelig for studiedeltakerne. Av den grunn ønsket deltakerne mer informasjon om apotekets system og rutiner. Når det gjaldt legemiddelveiledning og formidlingen av legemiddelinformasjon på apotek, hadde informantene ulike erfaringer om dette. Enkelte fortalte at legemiddelveiledning var noe de ikke hadde fått før på apoteket, mens andre fortalte at de hadde fått både skriftlig og muntlig legemiddelinformasjon ved tidligere apotekbesøk. Alle studiedeltakere hadde opplevd noe form for kommunikasjonsbarriere på apoteket hvor språkbarriere ble opplevd som en stor utfordring i møte med apotekansatte som resulterte i utfordringer ved deres legemiddelbehandling. Det innovative digitale informasjonsverktøyet DepictoTM ble oppfattet av informantene som både nyttig og brukervennlig. Enkelte piktogrammer var derimot ikke selvforklarende og tilhørende forklarende tekst hadde ikke sammenheng fortalte deltakerne.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInformasjon og veiledning om riktig bruk av legemidler – synspunkter fra fremmedspråklige apotekkunder
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record