Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Marit Honerød
dc.contributor.authorGlømmen, Sara Martine Amdal
dc.date.accessioned2019-09-06T06:37:26Z
dc.date.available2019-09-06T06:37:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612835
dc.description.abstractI denne oppgaven rettes søkelyset mot lærere som gjennomfører spesialundervisning og deres støtte i det spesialpedagogiske feltet. Spesialundervisning har i mange år vært under debatt og det har i senere tid dessverre vist seg at elever som får spesialundervisning ikke får nok utbytte av den. Det er blant annet mest assistenter og lærere som gjennomfører spesialundervisning og ikke de med spesialpedagogisk kompetanse. Målet med studien er å få økt forståelse over læreres erfaringer med spesialundervisning og egen kompetanse, samt vite hva slags behov for støtte de har i arbeidet. Den teoretiske rammen for oppgaven handler om spesialpedagogisk kompetanse, spesialundervisning og samarbeid i skolen. For lærere som gjennomfører spesialundervisning er deres kompetanse viktig for det arbeidet de skal gjøre. Det er samtidig viktig at de har noen å støtte seg til med det spesialpedagogiske, siden samarbeid er betydningsfullt i arbeidet med elever som trenger ekstra hjelp. Designet og metoden for undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med fokus på tre allmennlærere som har spesialundervisning i grunnskolen. Målet er å få høre deres erfaringer med å ha spesialundervisning og hva deres behov for støtte og samarbeid er i arbeidet med elever som har spesielle behov. Gjennom en kvalitativ tilnærming er det blitt brukt et semistrukturert intervju, transkripsjon og analyse i datainnsamlingen. Funnene ble drøftet og analysert i lys av relevant teori og tidligere forskning på området. I drøftingen trekkes de tre temaene som ble funnet i analysen frem, de er lærernes erfaringer, organisering og arbeid med spesialundervisning, lærernes kompetanse i arbeidet med spesialpedagogikk og lærernes støtte og samarbeid i det spesialpedagogiske arbeidet. Funnene fra intervju og analyse indikerer at lærere opplever de har for lite kompetanse innen spesialpedagogikk til å kunne gi eleven den spesialundervisningen en har rett på. Kompetanse er noe lærere ønsker mer av og uttrykker stort behov for det hvis de skal fortsette å ha spesialundervisning. Lærere planlegger og gjennomfører stort sett all spesialundervisning alene. De er tydelige på det at støtte og samarbeid med spesialpedagog eller PPT er viktig i arbeidet med spesialundervisning, spesielt innenfor planlegging av undervisning hvor de ofte trenger mest hjelp. I mine funn kan man se at lærere heller velger å gå til andre lærere, i stedet for spesialpedagog i skolen når det gjelder planlegging av spesialundervisning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSpesialundervisning i grunnskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre lærers arbeid med spesialundervisningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel