Kjønnskonstruksjon i skolen - En kvalitativ studie om betydningen av læreres pedagogiske praksis for elevenes konstruksjon av kjønn
Abstract
Denne studien undersøker hvordan lærere formidler ulike verdier, holdninger og forestillinger om kjønn til elever gjennom sin pedagogiske praksis. Formålet med dette er å utvikle en forståelse av hvilken rolle skolen spiller i elevenes kjønnskonstruksjon, samt å belyse hvilken betydning kjønn har innenfor utdanningsinstitusjonene. Kunnskapen som utvikles på bakgrunn av dette kan anvendes i et arbeid med å endre stereotype forestillinger om kjønn og kjønnsroller. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datamaterialet er innhentet ved hjelp av observasjoner og intervjuer med to lærere på 3. trinn i grunnskolen. Studien viser at lærere kan formidle kjønnede verdier på en rekke måter gjennom sin pedagogiske praksis, og at dette skjer gjennom både bevisste og ubevisste handlinger. Formidlingen skjer blant annet gjennom lærernes valg når det gjelder læremidler, undervisningsinnhold, undervisningsform og organisering av elevene. Formidlingen skjer også gjennom deres væremåte og samhandling med elevene. Funnene indikerer at kjønn er tydelig tilstede i klasseromskonteksten, og at læreres refleksjon og bevissthet rundt det de gjør i sin pedagogiske praksis derfor kan ha stor betydning for elevenes kjønnskonstruksjon.