Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnardal, Per Ståle
dc.contributor.authorKarlsen, Marita Forseth
dc.contributor.authorJuliussen, Håkon
dc.date.accessioned2019-09-03T07:30:49Z
dc.date.available2019-09-03T07:30:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2612137
dc.description.abstractDenne studien er et bidrag til den strategiske skolens forståelse av integrasjonsstrategier etter oppkjøp. Masteroppgaven har adressert en etterlyst forståelse av sammenhengen mellom to isolerte forskningstilnærminger som enten ser på forutsetningene før oppkjøp eller innsatsen mot integrasjonsfasen for å forklare utfallet av oppkjøp. Problemstillingen «Hvordan påvirker situasjonsbaserte faktorer valg av integrasjonsstrategi etter oppkjøp?» har derfor blitt belyst gjennom en casestudie av sjømatkonsernet Insula AS. Konsernet er nyopprettet og har gjennomgått en intensiv vekstfase ved å gjennomføre oppkjøp. Gjennom en tverrsnittsbasert studie bestående av semistrukturerte intervju har integrasjonsstrategiene i seks datterselskap, og situasjonsbaserte faktorer som kan påvirke valget av integrasjonsstrategi, blitt undersøkt. Integrasjonsstrategiene har blitt identifisert med utgangspunkt i dimensjonene autonomi og kunnskapsoverføring, og datterselskapene har blitt plassert i et nyutviklet teoretisk rammeverk med disse dimensjonene som grunnlag. Fire av fem typologier ble identifisert gjennom plasseringen av de seks datterselskapene i rammeverket. Om valgene av integrasjonsstrategiene har vært tilsiktede eller fremvoksende gjennom naturlige tilpasninger har også blitt diskutert. Masteroppgaven konkluderer med at integrasjonsstrategiene hos noen av datterselskapene ikke er endelige, og at det finnes tilfeller i konsernet hvor det planlegges å integrere datterselskapene ved å benytte seg av flere integrasjonsstrategier over tid. Hyppigheten av oppkjøpene i konsernet pekes på som en avgjørende faktor for denne observasjonen, og det antas at andre pågående oppkjøp midlertidig reduserer evnen til å integrere datterselskap. Til tross for at det har blitt utelatt fra tidligere forskning ble hensikten med oppkjøp identifisert som en av de mest kritiske faktorene som påvirker valg av integrasjonsstrategi, da det kan være ledende for hvilke synergieffekter man må realisere for å oppnå oppkjøpets verdipotensial. Funnene i studien bekrefter også tidligere forskning om at organisasjonskultur dominerer over nasjonal kultur, og det argumenteres for at når man vurderer valg av integrasjonsstrategi er førstnevnte mer styrende. Det konkluderes også med at lav kulturdistanse og høy strategisk passform kan redusere muligheten for kunnskapsoverføring, samtidig som faktorene stimulerer til valg av mer intensive integrasjonsstrategier grunnet lavere risiko.nb_NO
dc.description.abstract- This study is a contribution to the strategic school’s understanding of post-acquisition integration strategies. The master thesis has addressed a desired understanding of the interdependence of two isolated research fields, which have either investigated the prerequisites before acquisitions or the efforts made toward the integration process, to explain the outcomes of acquisitions. The research question “How does situation-based factors influence the choice of post-acquisition integration strategies?” has been highlighted through a case study of the seafood group Insula AS. The group is newly founded and has experienced an intensive growth through the means of acquisitions. The integration strategies in six acquired companies, and situation-based factors which can influence the choice of integration strategies, have been investigated by conducting a crosssectional study consisting of semi-structured interviews. The integration strategies have been identified with the dimensions autonomy and knowledge-transfer as a basis, before placing the acquired companies in a newly developed theoretical framework with these dimensions as a foundation. Four out of five typologies were identified by placing the six acquired companies in the framework. Whether the choice of post-acquisition integration strategies have been deliberate or emergent in nature has also been discussed. The master thesis concludes that the post-acquisition integration strategies are not final in some of the acquired companies, and that cases where the group plans to integrate acquired companies through multiple integration strategies exists. A reason for this observation could be due to the high rate of acquisitions in the group. The purpose of the acquisition was identified as one of the most crucial factors which influences the choice of post-acquisition integration strategies, even though it has been absent in previous research. This was explained by the crucial role acquisition purpose has in influencing which synergies the group wants from its acquisition. Previous research on how organizational culture dominates national culture was also confirmed, and it is discussed how the former is more dominant in the choice of integration strategies. The project also concludes that low cultural distance and high strategic fit could reduce possibilities of knowledge-transfer, while on the other hand the factors can stimulate the choice of more intensive integration strategies as risk is reduced.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleValg av integrasjonsstrategier etter oppkjøp - En casestudie av et sjømatkonsern i vekstnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil bli tilgjengelig 24.5.2022nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel