Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLauritzen, Tore Lennart
dc.contributor.authorSørgård, Mona Eileen
dc.contributor.authorSkilbrigt, Stine
dc.date.accessioned2019-08-24T14:03:06Z
dc.date.available2019-08-24T14:03:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610704
dc.description.abstractDenne prosjektoppgaven skrives under 6. og siste semester ved bachelor-studieprogrammet Logistikkingeniør ved NTNU, Gløshaugen. Hensikten med oppgaven er å undersøke tidligere forskning av ETO (engineer-to-order) og identifisere hva som kjennetegner materialflyt i en slik bedriftstype. I tillegg er hensikten å gi grunnlag for å effektivisere materialflyten til en bestemt ETO-bedrift. Kartlegging av hvordan bedriften opererer i dag med hensyn til materialflyt er i hovedsak innhentet via kvalitative metoder ved hjelp av samtaler, intervjuer og observasjoner. Det er gjennomført 8 intervjuer av medarbeidere med ulike stillingstitler, kunnskap og kompetanse. For å få et helhetsinntrykk av den nåværende materialflyten er det valgt intervjuobjekter fra ulike nivå i organisasjonen. Gjennom litteraturstudiet er det satt søkelys på generelle kjennetegn ved ETO-bedrifter og materialflyt. I tillegg er ulike temaer knyttet til et forbedringsarbeid, som for eksempel tid, kvalitet, materialhåndtering og Lean produksjon beskrevet. Til slutt omhandler litteraturstudiet en beskrivelse av ulike verktøy som er benyttet for å analysere og forbedre materialflyten. Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med en ETO-bedrift som blant annet leverer offshorestrukturer til ulike kunder. Bedriften opererer i olje- og gass industrien og har få, men store kunder. De er avhengig av å kontinuerlig vinne kontrakter for å drive sin virksomhet. Det er derfor viktig å være konkurransedyktig med hensyn til leveringstid, HMS, kvalitet og pris. Gjennom samtaler, intervjuer og observasjoner kommer det frem at det foreligger utfordringer ved hovedlageret som svekker materialflyten. Empirisk materiale er hentet fra bedriftsstudiet og danner grunnlaget for utarbeidelse av flytskjema og verdistrømskart av nåværende tilstand. En verdistrømsanalyse er gjennomført for å visualisere hvilke aktiviteter som hindrer en effektiv materialflyt i form av ikke-verdiskapende tid. Funnene i analysen peker blant annet på to mellomlagre hvor hovedkildene til at disse oppstår, er mennesker og kommunikasjon. I tillegg resulterte verdistrømsanalysen til identifisering av to viktige, men manglende aktiviteter ved den nåværende tilstanden for materialmottak. Disse to omhandler nøyaktighet i form av en kvalitetskontroll og en telleprosess som kan bidra til en mer effektiv materialflyt. Det konkluderes med at implementering av disse forbedringsforslagene fører til at eventuelle avvik oppdages ved første instans, samt bidrar til redusert ledetid, fornøyde kunder og en mer effektiv materialflyt. Til slutt konkluderes det med at antall avvik bør reduseres for å oppnå en mer effektiv materialflyt. Et forslag til forbedring er å knytte materialets leverandør til de ulike avvikene etterfulgt av kvantifisering for å undersøke sammenhenger mellom leverandør og avvik. Bedriften kan bruke denne informasjonen til å jobbe med kontinuerlig forbedring i samarbeid med leverandørene i tillegg til å legge dette til grunn ved valg av leverandører. Resultater til oppgavemål 1 gir en beskrivelse av kjennetegn ved materialflyten i ETO-bedrifter. Det konkluderes med at disse kjennetegnene er: usikkerhet i forhold til ledetid og ressursbehov, job-shop-layout, skreddersydde produkter og materialer, generelt store dimensjoner av materialer og materialplanlegging. Materialplanlegging er viktig for materialflyten i ETO-bedrifter slik at de riktige materialene i de riktige mengdene er tilgjengelige på det rette tidspunktet for å møte etterspørselen for firmaets produkter.
dc.description.abstractThis project assignment is written during the 6th and last semester of the Bachelor degree program Logistics Engineering at NTNU, Gløshaugen. This project assignment aims to investigate previous research of ETO (engineer-to-order) and identify what characterizes material flow in ETO-companies. In addition, the intention is to provide a basis for improving the flow of material in a specific ETO company. Mapping how the company operates today regarding material flow, has mainly been achieved through qualitative methods such as conversations, interviews and observations. There have been 8 interviews of employees with different responsibilities, knowledge and expertise. In order to get an overall impression of the current material flow, interview objects have been chosen from different levels and disciplines in the organization. Through the literature study, focus has been placed on general characteristics of ETO companies and material flow. In addition, various topics related to improvement work, such as time, quality, material handling and Lean production are described. Finally, the literature study deals with a description of various tools that have been used to analyze and identify improvements to the material flow. This task is written in collaboration with an ETO company that among other things supplies offshore structures to different customers. The company operates in the oil and gas industry and has few but large customers. They rely on continually winning contracts to run their business. It is therefore important to be competitive in terms of delivery time, HSE, quality and price. Through conversations, interviews and observations, it emerges that there are challenges at the main warehouse that weaken the material flow. Empirical material is taken from the case study and forms the basis for the preparation of a current state flow chart and value stream map. A mapping of the value stream has been conducted to visualize which non-value-added activities prevent an effective material flow. The findings in the analysis point to, among other things, two intermediate stocks, where the main sources of these are people and communication. In addition, the value stream mapping resulted in the identification of two important but missing activities at the present state of material reception. The two activities deal with accuracy in quality control and a counting process that can contribute to a more efficient material flow. It is concluded that the implementation of these improvement proposals means that any deviations are detected at first instance, and contributes to reduced lead time, satisfied customers and a more efficient material flow. Finally, it is concluded that the number of deviations should be reduced to achieve a more efficient material flow. One suggestion for improvement is to link the material’s supplier to the various deviations followed by quantification to investigate relationships between supplier and deviation. The company can use this information to work with continuous improvement in cooperation with suppliers, in addition to use this as the basis for choosing suppliers. Task 1 results provide a description of the characteristics of the material flow in ETO companies. It is concluded that these characteristics are: uncertainty in relation to lead time and resource needs, job-shop-layout, tailor-made products and materials, generally large dimensions of materials and material planning. Material planning is important for the material flow of ETOs so that the right materials in the right quantities are available at the right time to meet the demand for the company’s products.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffektivisering av materialflyt i en engieer-to-order-bedrift
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel