Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorViken, Sylvia Aasen
dc.contributor.authorReinholdtsen, Rikke
dc.date.accessioned2019-08-24T14:02:11Z
dc.date.available2019-08-24T14:02:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610607
dc.description.abstractTittel: Utviklingshemming og fysisk aktivitet Bakgrunn: Gjennom fysisk aktivitet kan livskvaliteten til personer med utviklingshemming bedres. Fysisk aktivitet for denne gruppen kan likevel være utfordrende på grunn av deres ulike fysiske og psykiske forutsetninger. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å øke bevisstheten for hvilke faktorer som kan være med å bidra til å fremme deltakelsen for fysisk aktivitet for personer med utviklingshemming. Metode: I denne studien er litteraturstudie benyttet som metode. Det er utført et systematisk litteratursøk etter vitenskapelige forskningsartikler. Det er benyttet 5 ulike artikler som kan være med å belyse temaet til studien. Resultat: Basert på funnene i de inkluderte vitenskapelige artiklene, er det utarbeidet tre hovedtema som kan være med å fremme deltakelse for fysisk aktivitet for personer med utviklingshemming. Disse temaene er: nærpersoner, sosial samhandling og tilrettelagte/tilpassede aktiviteter. Konklusjon: På grunn av at personer med utviklingshemming ofte har behov for bistand på flere områder, vil det under fysisk aktivitet også være nødvendig med støtte, positive tilbakemeldinger og at treningen tilrettelegges for den enkeltes forutsetninger. På denne måten kan personer med utviklingshemming både lettere få tilgang til, samt bedre utbytte av trening og fysisk aktivitet.
dc.description.abstractBackground: Through physical activity, the life quality of people with intellectual disabilities can be improved. Physical activity for this group can, however, be challenging due to their different physical and mental conditions. Aim: The purpose of this literature study is to raise awareness of the factors that may contribute to promoting participation in physical activity for people with intellectual disabilities. Method: The thesis is based on a conducted literature study. It is conducted as a systematic search for scientific articles that can shed light on the theme of this study. Five articles were concluded in this study. Results: Based on the findings of the included scientific articles, three main themes have been developed that may help promote physical activity participation for people with intellectual disabilities. These topics are: close relatives, social interaction and facilitated / customized activities. Conclusion: Because people with intellectual disabilities often need assistance in several areas, it will also be necessary during the physical activity to provide support, positive feedback and that the training is adapted for the individual's prerequisites. In this way, people with developmental disabilities can more easily access and benefit from exercise and physical activity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtviklingshemming og fysisk aktivitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel