Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard
dc.contributor.authorPaulsen, Martin Andreas
dc.date.accessioned2019-08-24T14:01:26Z
dc.date.available2019-08-24T14:01:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610582
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer et kvalitativt studie av bildedelingstjenesten Instagram. Det er tjenestens brukergrensesnitt, design og interaksjonsmuligheter som er utgangspunktet for analyse og drøfting. For å belyse dette er det samlet inn dokumentasjon i form av skjermdumper fra Instagrams Android-applikasjon. Analysen og drøftingen er gjort med grunnlag i skriptteori og medielogikk. Den amerikanske Sosiologen David Altheide og psykologen Robert Snow kritiserte gjennom medielogikken på 60-tallet hvordan mediekanaler ikke var nøytrale, og dette skaper formålet ved undersøkelsen. Oppgaven avdekker at Instagrams designvalg og brukervilkår kan være med på å forme selvrepresentasjoner på plattformen, både direkte og indirekte.
dc.description.abstractThis study presents a qualitative research done on the image sharing platform Instagram. Its the platforms user interface, design and options for interactions that are the subject of study. To illustrate this, there is gathered data in the form of screen captures from Instagrams Android application. The analysis is done through the basis of script theory and media logic. The American sociologist David Altheide and psychologist Robert Snow criticised the media of not being neutral mediators in the media logic in the 1960’s, and it forms the purpose of this study. The Study at hand shows how Instagrams choices of design and user agreement has the possibility of interfering with the users self representations displayed on the platform, both directly and indirectly.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInstagrams påvirkning på brukernes selvrepresentasjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel