Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeyda, Julia
dc.contributor.authorJørgensen, Helene
dc.date.accessioned2019-08-24T14:00:51Z
dc.date.available2019-08-24T14:00:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610533
dc.description.abstractI denne teksten settes de to filmene Bridget Jones’ Diary (Maguire, 2001) og Eighth Grade (Burnham, 2018) opp mot hverandre for å undersøke spørsmålet: hva har forandret seg og hvorfor? Ved å gå gjennom tre temaer: sosiale medier, filmens stemme, og selvhjelp, analyseres filmene ved bruk av teorier fra blant andre Roberta Garrett, Ida Aasen, Heidi Wilkins, og Wendy Simonds. Teksten begynner med en forklaring på hva chick flicks er, sjangeren begge filmene befinner seg i. Et gjennomgående tema i teksten er det private mot det offentlige. Dette undersøkes ved å se på bruken av dagboken i Bridget Jones’ Diary og bruken av YouTube-videoer i Eight Grade. Eksempler fra filmen brukes for å fremheve forskjellige elementer i filmene, og for å belyse deres betydning i forhold til de forskjellige temaene teksten går igjennom. Bruken av voice-over og fortellerstemmen er viktig i begge filmene, og de forskjellige måtene dette virkemiddelet blir brukt på styrker også forskjellen mellom de to filmene. Begge rollefigurene bruker på en eller annen måte selvhjelp, og dette fenomenet blir også sett på i teksten. I konklusjonen kommer man fram til at sosiale medier er roten til forandringene vi ser, og påvirkningskraften det har på unge jenter har betydning for hva som blir vist på film. Selv om chick flicks i seg selv ikke har et veldig godt rykte, er sjangeren fortsatt viktig for å gi jenter og kvinner et middel til å utforske grensene, og kan brukes som en forklaring på hvordan kvinner oppfatter samfunnet, og hvordan samfunnet oppfatter kvinner.
dc.description.abstractI this text the two movies Bridget Jones' Diary (Maguire, 2001) and Eighth Grade (Burnham, 2018) is pitted against one another to explore the question: what has changed and why? By examining three themes: social media, the movies voice, and self-help, the movies are analyzied by using theories from amongst others Roberta Garrett, Ida AAsen, Heidi Wilkins, and Wendy Simonds. The text starts by explaining the genre chick flicks, which both of the movies can be said to be part of. A continuis theme of the text is private versus public. This is explored by examinging the use of the diary in Bridget Jones' Diary and the use of YouTube-videos in Eighth Grade. Examples from the movies is used to emphasise different elements of the movies, and to highlight their meaning in relevance to the different themes the text focuses on. The use of voice-over and the narratingvoice is important in both movies, and the different ways this device is being used strenghtens the differences between the two movies. Both characters use self-help in one way or another, and this is also explored in the text. In the conclusion it is reached an understanding that social media is the root of the changes that can be seen, and the effect it has on young girls has importance for what is shown in movies. Even though chick flicks does not have a particularly good reputation, the genre is still important to give girls and women a way to explore the limits, and can be used as an explanation for how women percieves society, and how society percieves women.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleChick flicks, dagbøker og sosiale medier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel