Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorKrogh, Kathrine Sundmoen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:05Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610419
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg temaet begrepslæring i samfunnskunnskap, med fokus på voksenopplæring. Studien er en kvalitativ forskningsundersøkelse, med bruk av intervjuer for å samle inn empiri. Den tar utgangspunkt i sju læreres refleksjoner, fra to ulike voksenopplæringssentre i Norge. Hovedmålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere i voksenopplæring tilrettelegger for begrepslæring i samfunnskunnskap, som også danner problemstillingen for oppgaven. Bakgrunnen for at jeg har valgt dette som tema, er den økende betydningen av voksenopplæring og spørsmålet om integrering. For å finne ut av dette, har jeg valgt å se hvilke oppfatninger lærerne i voksenopplæringen har om sin rolle som samfunnsfagslærere, og hva de tenker rundt begrepslæring i samfunnskunnskap. Videre har jeg sett på hvilke metoder de bruker for å fremme begrepslæring, i hvilken sammenheng de presenterer ulike begrep og hvordan de vurderer at elevene lærer av det. Til slutt har jeg operasjonalisert dette, og undersøkt hvordan de presenterer begrepene «demokrati» og «likestilling». I læreplan for samfunnskunnskap i voksenopplæringen møter man en del viktige fagbegreper, som utgjør en stor del av kompetansemålene elevene skal gjennom. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hvordan lærere ser på begreper som verktøy, og hvordan de legger til rette for begrepsforståelse i samfunnskunnskap, i et klasserom med voksne innvandrere. Slik kunnskap kan benyttes i lærerutdanninger, av skoleledere og andre lærere for å bevisstgjøre egen praksis. Denne undersøkelsen bidrar til å belyse viktige didaktiske spørsmål. Empirien i denne studien viser betydningen av kunnskap om begrepslæring i samfunnsfag, og styringsdokumentenes uklare retningslinjer. Blant annet viser studien at fokuset ligger på at elevene må lære det norske språket, før de lærer begreper i samfunnskunnskap. Videre indikerer funnene i undersøkelsen at lærerne i stor grad tilpasser undervisningen sin etter elevenes forutsetninger. Ved å ta i bruk deres morsmål og livs- og erfaringsverden, legger de til rette for begrepslæring. Lærerne ser på seg selv som en viktig brikke i integreringen for elevene, og legger vekt på at elevene skal forstå samfunnet de har kommet til. Begrepslæringen skjer først og fremst for at elever i voksenopplæring skal lære det norske språket, men ved å ta i bruk morsmålet og diskusjoner fører det til begrepsforståelse.
dc.description.abstractThis thesis examines concept learning in social studies, focusing on adult education. The study is based on qualitative research, with the use of interviews to collect empirical data. It is based on seven teachers' reflections, from two different adult education centers in Norway. The main objective of the thesis was to investigate how teachers in adult education facilitate concept learning in social studies, which also poses as the research question. I chose to engage in the topic due to the increasing importance of adult eduaction and the issue of integration. In order to examine the topic, I have chosen to look at which perceptions dictate social studies teachers’ view on their role in adult education as well as their outlooks on concept learning in social studies. I have examined what kind of methods are being used to promote concept learning, in which contexts these concepts are being presented, and how teachers evaluate students’ learning. Finally I have operationalized this and examined how teachers present the terms "democracy" and "equality". There are several important subject concepts in the curriculum for social studies in adult education, and these comprise many of the competence aims for students. The purpose of this study is to contribute with knowledge on how teachers view concepts as learning tools, and how they facilitate understanding of concepts in social studies in a classroom with adult immigrants. Such knowledge can be used in teacher education and by school leaders and other teachers in order to raise awareness on the issue. The study highlights important didactic questions. The empirical study shows the importance of knowledge about concept learning in social studies, as well as revealing the unclear guidelines in the curriculum. One of the things this study conveys, is that the main focus is on students having to learn the norwegian language before they can engage in concept learning in social studies. With that being said, the findings in this study indicate that teachers mainly adapt their teaching to students’ preconditions. By utilizing students’ mother tongues and experiences, teachers facilitate concept learning. Teachers believe they play an important part in integration, and emphasize the importance of students understanding the new society in which they live. The concept learning is primarily used in order to teach students norwegian, but by utilizing their mother tongues and discussions it can lead to understanding and learning of the concepts themselves as well.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«De er her for å lære norsk, ikke på et politisk kurs»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel