LIST-oppgavers karakteristiske egenskaper
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3412]
Abstract
Målet med denne studien har vært å kartlegge hvilke egenskaper som er avgjørende for at en matematikkoppgave kan klassifiseres som en LIST-oppgave. LIST-oppgaver har lav inngangsterskel og stor takhøyde og anbefales som læremiddel for utvikling av kreativ matematisk kompetanse. Kunnskap om hva som karakteriserer slike oppgaver vil være nyttig for lærere i utvelgelse av læremiddel til sine elevgrupper.
Studien benytter kvalitativ forskningsmetodikk ved å analysere 4 matematikkoppgaver for 4. til 7. trinn, hentet fra nettressursen www.mattelist.no. Oppgavene er analysert etter kategorier basert på kodingsarbeid løst basert på prinsippene i forankret teori og deretter drøftet mot relevant teori.
Studiens resultat viser at LIST-oppgaver kjennetegnes av tre viktige egenskaper: 1. De har få og lave krav til forkunnskap2. De er koblet til en eller flere grunnleggende matematiske ideer eller prinsipper3. De er åpne oppgaver The aim of this study has been to map out which properties are crucial for a mathematical task to be classified as a LTHC task. LTHC tasks have low threshold and high ceiling and are recommended as a learning tool for developing creative mathematical thinking. Knowledge of what characterizes such tasks will be useful for teachers selecting teaching materials for their learners.
The study uses qualitative research methodology by analyzing 4 mathematical tasks for 4th through 7th grade, from the online resource www.mattelist.no. The tasks are analyzed according to categories loosely based on the principles of Grounded Theory followed by a discussion comparing it with relevant theory.
The study's results show that LTHC tasks are characterized by three important characteristics: 1. They have few and low requirements for prior knowledge2. They are connected to one or more matemathical «Big Ideas»3. They are open tasks