Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorVikmark, Marit
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:38Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610383
dc.description.abstractArbeidslivet etterspør endringskompetanse og kritisk tenkning. Den norske skolen preges i dag av et høyt tempo og stor stofftrengsel. En kan derfor spørre seg om elevene og lærerne tar seg tid til å lære det arbeidslivet etterspør eller om de durer på i gammelt spor. Kritisk tenkning ses som en høyere ordens tenkning som er nødvendig for å løse kompliserte oppgaver og sammensatte problemer. Sammensatte problemer er et økende tema i mange bedrifter, spesielt med tanke på det økte fokuset på å være bærekraftig. Denne studien ser nærmere på hvilke ferdigheter og disposisjoner i kritisk tenkning elevene bruker i møte ved et sammensatt problem. Forskningen foregår i en 6. klasse og en 8. Klasse, der det i hver klasse er to grupper på 3-4 elever som er valgt ut som fokusgrupper. Undervisningsopplegget består av en undervisningsøkt på 90 minutter i hver av klassene, der elevene arbeider med å finne en eplesort de skal bestille til en skoletur. Valget skal være bærekraftig. Elevenes samtaler transkriberes og kategoriseres til de ulike ferdighetene og disposisjonene i kritisk tenkning. Slik får en oversikt over hvilke ferdigheter og disposisjoner de bruker, samt om det er noen forskjeller på mengden sekvenser som blir kategorisert til hver kategori. Elevene viser at de bruker nesten alle ferdighetene og disposisjonene som studien ser etter, det kommer likevel tydelig frem at elevene ikke eksplisitt har arbeidet med kritisk tenkning i undervisning. Argumentasjon som er en del av kritisk tenkning har elevene arbeidet noe med, men i ulik mengde, som også er med på å skape et lite skille mellom 6.trinn og 8.trinn. Studien viser at det er et sprik mellom det arbeidslivet etterspør og det som elevene presterer, men samtidig har disse elevene fortsatt noen år på å lære seg å bli kritiske tenkere før de skal ut i arbeidslivet. Hva kan en egentlig forvente av så unge elever? Avslutningsvis i denne studien ses det på svakheter ved oppgaven og hva en kunne forsket videre på. Både som forsker og lærer hadde det vært interessant å innføre et systematisk arbeid for å lære kritisk tenkning og se om det hadde gjort noen forskjell på hvordan elevene hadde løst en lignende oppgave.
dc.description.abstractThe working life ask for learners with the ability to acquire and attain new knowledge themselves and critical thinkers. The Norwegian school system is characterized by a vast curriculum and a fast-paced learning environment. You can ask your self if the students and the teachers takes time to teach what the working life has requested or if they just do as they always have done. Critical thinking is considered as high order thinking which is necessary to solve complex tasks and wicked problems. Wicked problems are an increasing subject in many companies, particularly in regards to sustainability. This study examine which skills and dispositions in critical thinking the students uses when encountering a wicked problem. A Year 6 class and Year 8 class participates in this study. From each class there was to focus groups, each focus group had three too four participants. The teaching plan consist of 90 minuits in each class, where the students are deciding on apples to order for a school trip, the choice should be sustainable. The students conversations are transcribed and categorized to the different skills and dispositions in critical thinking. This gives an overview of the different skills and dispositions the students uses, and if there are any differences in the amount of sequences in each category. The study indicates that the students uses almost every skill and dispositions the study are asking for, one can see that the students have not worked with critical thinking explicit in school. The students have worked some with argumentation as a part of critical thinking, and this is creating a difference between the Year 6 and Year 8. The study shows that there are a gap between what the working life request and what the students preform, but these students still have some years before they are going on to the working life. What can you really expect of such young students? In the end this study looks at weaknesses with the teaching plan and what one could have studied more. Both as researcher and teacher it would have been interesting to work systematically with critical thinking, to see if it would made a difference in how the students solved a similar task.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Epler henger i trær» En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel