Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHarstad, Ola
dc.contributor.authorDørum, Kristin
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:28Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610365
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes det om bildeboka Sinna Mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus, på tross av sin voldsomme tematikk; strukturert mishandling i nære relasjoner, kan og bør ha en plass i skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: “Hvilket potensial har bildeboka Sinna Mann som døråpner for barn i skolen om tematikken vold i nære relasjoner?” I et forsøk på å finne ut av dette analyseres bildeboka med både en resepsjonsestetisk og en sosialsemiotisk inngang, særlig med fokus på bokas framstilling av vold. Med teori om litteraturens empatiutviklende funksjon og Wolfgang Isers teori om resepsjonsestetikk som bakteppe, drøftes det videre hvordan tomrommene i boka kan gi den ulikt potensial for barn med og uten vold i nære relasjoner som en del av sin erfaringsbakgrunn. Her blir utvikling av leserens forestillingsevne og empatiske evner vesentlig for bokas potensial. Avslutningsvis settes bokas potensial opp mot Opplæringslova §1-1 Formålet med opplæringa (1998), hvor det viser seg at boka bidrar til ivaretakelsen av skolens samfunnsmandat. 
dc.description.abstractThis bachelor thesis discovers the relevance of Gro Dahle and Svein Nyhus’ picture book Sinna Mann/Angryman's (2003) for educational purposes in schools due to its brutal theme of domestic violence. This is done through the research question: “What potential does the picture book Sinna Mann/Angryman have as a "door opener" for school-age children, regarding domestic violence?” In an attempt to discover its potential, the book is analysed through reception aesthetics and social semiotics with a focus on the book’s presentation of domestic violence. Theory is further presented regarding the role of literature as a force to develop empathy, in addition to Wolfgang Iser’s theory regarding reception aesthetics. This is used to argue how the book may have a different potential among children with different experiences and backgrounds. One of the potentials of the book has been proven to be the development of the reader’s imaginative and empathetic abilities. To conclude, the book is put up against the Eduction Act §1-1 The objectives of education and training, where it is shown to have a clear connection with the aim of taking care of the school’s social mandate.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBildeboka Sinna Mann - har den en plass i skolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel