dc.contributor.advisor | Isaksen, Gunilla Eide | |
dc.contributor.author | Andresen, Alina Johanne | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:08:20Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:08:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610355 | |
dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg relasjonsbygging med elever, og hvordan en kan
imøtekomme ulike utfordringer man kan møte på i denne prosessen.
Dette er en kvalitativ studie, som bygger på intervju av to lærere og en tidligere elev med
AD/HD, og er drøftet opp mot relevant teori.
Studiet understreker viktigheten av relasjonsbygging i møte med elever, for økt læringsutbytte
og motivasjon i skolen. Videre presenteres ulike utfordringer i møte med relasjonsbyggingen,
og hvordan imøtekomme disse.
Studiet får frem gevinsten av den gode samtalen, hvor en balanse mellom det formelle og
uformelle er avgjørende. Tid er også en avgjørende faktor, siden tillit må bygges opp over tid,
og tiden det tar for å bygge opp tillit er individuell for hver enkelt elev.
Essensen i oppgaven ligger i lærerens evne til å forstå, anerkjenne, respektere og verdsette
eleven. | |
dc.description.abstract | In this Bachelor thesis I am presenting relationship management with pupil’s, how to build
good relationships, and how to face challenges in this regard.
This is a qualitative study, based on interview of two teachers, and one former pupil with
AD/HD, and is discussed based on relevant theory.
The study underlines the importance of relationship management towards pupils, to increase
the outcome of the education and the pupil’s motivation towards school. Thereafter I present
different challenges in relationship management, and how to handle them.
The study also presents the benefit of “the good dialogue”, and the importance of being able
to balance between being formal and unformal towards the pupils. Time is also a major factor,
since trust is something you gain over time, and the time it takes to gain someone’s trust is
different from person to person.
The essence of this study is based on the teacher’s ability to understand, acknowledge, respect
and value the pupil. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Relasjonsbygging mellom lærer og elev | |
dc.type | Bachelor thesis | |