Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkvold, Lillian
dc.contributor.authorVikhals, Ulrikke Fremstad
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:15Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610345
dc.description.abstractTemaet i denne bacheloroppgaven er forebygging av mobbing, og problemstillingen som innholdet i oppgaven tar utgangspunkt i er som følgende: Hvilke tiltak opplever læreren kan bidra til å forebygge mobbing i klasserommet? For å svare på denne problemstillingen har jeg først og fremst introdusert relevant teori, og en definisjon på mobbebegrepet. Teorien handler i all hovedsak om elementer ved læreren som kan bidra til å forebygge mobbing, slik som relasjonskompetanse, klasseledelse, evnen til å samarbeide med hjemmet og det å være oppmerksom på det som skjer i klasserommet. Jeg har også intervjuet to erfarne grunnskolelærere ved hjelp av kvalitativt brevintervju. De funnene jeg oppdaget gjennom intervjuene, i samhandling med teorien, utgjør grunnlaget for en drøfting av tiltak som kan forebygge mobbing i klasserommet. De mest sentrale funnene jeg oppdaget var viktigheten av å fokusere på gode relasjoner til elevene, nettopp for å trygge de i læringsmiljøet. I tillegg oppdaget jeg også at læreren hele tiden sender signaler til elevene om hvordan den oppfatter og respekterer de ulike elevene, og disse signalene plukker medelevene opp. Det er derfor svært viktig at læreren er et forbilde, og viser til samtlige elever i klasserommet at de både er respektert og likt. Det ble også lagt stor vekt på å være oppmerksom på det som skjer i klasserommet, da mobbing ofte foregår indirekte.
dc.description.abstractThis text revolves around the theme prevention of bullying, and the thesis question, in which the content of the text origins from is: Which preventive steps does teachers experience can help with preventing bullying in the classroom? To answer this question, I include a theoretical section where I introduce theory that I find relevant for the text, and a definition of the term bullying. In the theory section I put emphasis on properties with the teacher that can help prevent bullying. This include the ability to build good pupil-teacher connections by being both distinct and kind, to be aware of what is going on in the classroom, and to have good collaboration with the parents and home. I also interviewed two experienced teachers by letter to get their thoughts about the theme. The findings from the interviews, together with the theory, make up the base for the discussion of which preventive steps that can work well with preventing bullying in the classroom. My most important findings were the importance of building good connections with the pupils in order to make them feel secure in the classroom. Teachers also need to be aware of how they address and act towards all pupils, respect and accept all of them, because that sends signals to the fellow students that might impact how they treat each other. Lastly, the teacher needs to constantly take note of what is happening in the classroom, because bullying often occurs indirectly and hidden.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForebygging av mobbing i klasserommet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel