Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRossing, Nils Kristian.
dc.contributor.authorAndersen, Håkon Holand.
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:02Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610327
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilken effekt medbestemmelse i valg av praktiske forsøk i naturfag har for elevers motivasjon for å lære faget. Mye av studien er basert på Deci og Ryans selvbestemmelsesteori, hvor de vektlegger autonomi, kompetanse og tilhørighet som tre psykologiske behov som må være tilfredsstilt for å oppleve indre motivasjon. Studien har forsøkt å avdekke om elevers opplevelse av autonomi styrkes dersom de får være med å bestemme hvilken praktisk aktivitet som utføres i naturfag, og om dette videre får følger for deres opplevde motivasjon for faget. I tillegg gir studien innsikt i hvilken forståelse elevene har for fenomenene motivasjon, praktisk arbeid og medbestemmelse, og vil dermed kunne bidra til økt forståelse for når elever føler seg motiverte og hvordan de motiveres. Studien har et fenomenologisk design, hvor seks elever på sjette trinn er blitt intervjuet om deres forståelse, erfaringer og opplevelser av hovedtemaene motivasjon, medbestemmelse og praktisk naturfag. Intervjuene ble utført på bakgrunn av et opplegg to elevgrupper gjennomførte med meg. Den første elevgruppen fikk muligheten til å bestemme hvilken aktivitet de ville gjennomføre, og begge elevgruppene utførte det opplegget den ene elevgruppen hadde bestemt. Resultatene viser at elevene har en lik forståelse av motivasjon, hvor de beskriver det litteraturen omtaler som indre motivasjon. Videre viser resultatene at elevene selv synes medbestemmelse er viktig for deres motivasjon, selv om det ikke ble registrert noen signifikante forskjeller mellom hvordan de to elevgruppene bedømte sin egen motivasjon under opplegget de gjennomførte. Elevgruppene har imidlertid forskjellige vurderinger av hvor viktig medbestemmelse i skolen er, og hvor ofte elevene bør få lov til å påvirke undervisningen. Elevene viser også til en viss grad ulike holdninger ovenfor demokrati, og det argumenteres for at elevene bør være mer inkludert i skoleutdanningen, om ikke for å øke motivasjon, så for å øve og ruste elevene for det samfunnet de vil ta del i. Studien har ikke belegg for å konkludere med at elever som opplever å bestemme aktivitet blir mer motiverte for å lære faget, enn elever som er foruten medbestemmelsen. En mulig årsak til dette funnet, kan være at studien ble utført på en praktisk arena, en arena som elevene allerede opplever som morsom og motiverende. Basert på respondentenes beretninger, utelukkes ikke en tilknytning mellom motivasjon og medbestemmelse, men det kreves mer forskning for å avdekke hvilke tema og arbeidsmåter som har behov for økning av motivasjon blant elevene.
dc.description.abstractThis Master thesis investigates how students’ co-determination in practical science impact their motivation for learning the subject. Much of the study is based on Deci and Ryan’s selfdetermination theory, where they emphasize autnomy, competence and relatedness as psychological needs that must be satisfied to experience intrinsic motivation. The study has attempted to reveal whether students’ sense of autonomy is strengthened if they get involved in what practical activity is carried out in science, and whether this has further consequences for their experienced motivation for the subject. In addition, the study provides insight into the students’ understanding of the phenomena of motivation, practical work and codetermination, and will therefore contribute to increased understanding of when and how students are motivated. The study has a phenomenological design, where six students in the sixth grade have been interviewed about their understanding and experiences of the main topics motivation, codetermination and practical science. The interviews were carried out on the basis of a class two studentgroups carried out with me. The first studentgroup had the opportunity to decide which activity they would carry out, and both studentgroups performed the activity. The results show students having the same understanding of motivation, where they describe what literature calls intrinsic motivation. Furthermore, the results show that the students themselves think co-determination is important for their motivation, even though no significant differences were detected between the two studentgroups' motivation during the the class they completed. The studentgroups, however, have different assessments of how important co-determination in education is, and how often students should be allowed to influence the teaching. Students also show to a certain extent different attitudes towards democracy, and it is argued that students should be more involved in school education, if not to increase motivation, then to practice and equip students for the society they want to participate in. The study does not conclude that students who experience determining activity are more motivated to learn the subject than students who are without the co-determination. One possible reason for this find may be that the research was conducted in a practical arena, an arena that students already experience as fun and motivating. Based on the respondents' accounts, a link between motivation and co-determination is not excluded, but more research is required to reveal the cases in which students need their motivation increased.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers medbestemmelse i praktisk naturfag - Et innsyn i hvilken effekt elevers medbestemmelse har for deres naturfaglige motivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel