Digitalt arbeid i musikkfaget på ungdomstrinnet
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610326Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om arbeid i DAWs (digital audio workstations) imusikkfaget på ungdomstrinnet. Jeg har intervjuet fire musikklærere som bruker dette som enintegrert del av musikkfaget. Problemstillinga mi er: «Hvorfor er det, ifølge fire musikklærerepå ungdomstrinnet, positivt å jobbe digitalt i musikkfaget?».For å forsøke å gi et svar på dette har jeg sett på beskrivelser lærerne har gitt om hvordan deopplever at elevene jobber i dette arbeidet. Et eksempel på en slik beskrivelse er følgendesitat: «Elevene synes det er fengende og har lyst til å holde på med det» (s.14), hvor «det» erarbeid i DAW.Disse beskrivelsene har jeg så drøftet i lys av relevant teori for å forsøke å forklare hvorforlærerne opplever at elevene for eksempel er veldig motiverte. Teori jeg har valgt å tautgangspunkt i for å belyse lærernes beskrivelser er bl.a. teori om digitale verktøy imusikkfaget og motivasjonsteori. This bachelor thesis is a thesis about the use of DAWs (digital audio workstations) in musicclass in secondary school (8th to 10th grade). I have interviewed four music teachers whouses this as an intergrated part of the tuition. My research question is: «According to fourmusic teachers, why is it positive to use digital work as a method in music tuition?».To best answer this quiestion I’ve analyzed the teachers descriptions of how they perceive thepupils working in DAW. An example of a teacher’s description is the following statement:«The pupils think it’s catchy and they want to do it» (p.14), «it» being work in a DAW.I’ve then discussed these descriptions in light of relevant theory in an attempt to explain whythe teachers perceive the pupils as, for example, very motivated. Relevant theory I’ve used inthis work is theory about digital tools in music tuition and motivation theory among othertheories.