Show simple item record

dc.contributor.advisorMari-Ann Igland
dc.contributor.authorEinar Myrflott
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:45Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610306
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om multimodal skriving på grunnskolens mellomtrinn. I den første fasen av prosjektet var målet å utarbeide et helhetlig undervisningsopplegg i multimodal teori, retorikk og multimodal skriving for elever på 7. trinn. Gjennomføringen av dette undervisningsopplegget ga meg deretter grunnlag for å søke svar på to empiriske hovedspørsmål: 2. Hvilke semiotiske ressurser tar elevene i bruk, og hvordan argumenterer de for valgene av dem? 3. Hvilke retoriske virkemidler har elevene brukt, og hvordan er disse utnyttet? Forskningstilnærmingen ligner et pedagogisk designekspriment som utfolder seg i tre faser. I første fase utformes undervisningsopplegget. I andre fase av studien prøves undervisningsopplegget ut i en syvende klasse. Før det i den siste fasen blir gjennomført en analyse av elevproduktene fra undervisningsopplegget, med et spesielt fokus på tre multimodale tekster. Skriveforskning, literacy teori, multimodalitetsteori og retoriske tanker utgjør teorigrunnlaget både i legitimeringen av undervisningsopplegget og i selve gjennomføringen av undervisningsopplegget. Samtidig som jeg tar i bruk retorikk og multimodal teori i analysene av datamaterialet. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på å finne et egnet tema og etablere et formål og mottaker for elevenes skriving. Forarbeidet, forut for skrivingen, involverer undervisning, meningsutveksling i plenum og arbeid i grupper. I selve skrivefasen arbeider elevene i grupper på fire der de skulle utforme en multimodal tekst som bidrag i en av to holdningskampanjer. Studien kan gi innsikt på flere områder, blant annet kan den gi innsikt i didaktiske muligheter og utfordringer knyttet til en helhetlig undervisningstilnærming, samt at studien kan vise ett eksempel på hvordan undervisning i multimodal skriving kan se ut. I tillegg kan studien gi et innblikk i hvilken forståelse elevene har til egen bruk av semiotiske ressurser og hvordan mellomtrinnseleven bruker ulike ressurser i en overbevisningssituasjon.  
dc.description.abstractAbstract This master’s thesis is about multimodal writing in upper primary school. The first research question investigates how to design a comprehensive lesson plan in multimodal writing and understanding on this level. The second research question is twofold. The first part investigates which semiotic resources the students use, in addition to how they justify their choice of said resources. The second part of the research question considers which rhetorical instruments the students have used, in addition to how they have been utilised. The last research question of this study thoroughly investigates the lesson plan and examines its usefulness, considering student achievements. This research approach resembles a pedagogical design experiment which unfolds in three phases. In the first phase, the lesson plan is designed. In the second phase of the study, the lesson plan is tested, before student creations are analysed in the third and final phase. The student texts consist of three multimodal texts from the lesson plan. Writing research, literacy theory, multimodal theory and rhetorical thoughts make up the theoretical foundation, both in legitimisation and implementation of the lesson plan. Additionally, rhetorical and multimodal theory is used in my analysis of the data material. In this lesson plan, finding a suited topic is emphasised, in addition to establishing a purpose and a recipient for the students’ writing. Preparation before the writing assignment begins involves teaching, exchanging opinions through conversation, and group work. In the actual writing process, the students worked in groups of four, where they were to create a multimodal text as a contribution to one of two awareness campaigns. The study may provide insight in several areas, such as didactical possibilities and challenges related to a comprehensive approach to teaching, in addition to providing an example of what teaching multimodal writing is like. Additionally, the study may also provide an insight to the students’ own comprehension of their semiotic resource use, and how upper primary students use different resources in rhetorical situations of persuasion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMultimodal skriving på mellomtrinnet: bruk av multimodale ressurser i et overbevisende skriveløp
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record