Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiksaasen, Rita
dc.contributor.advisorPande-Rolfsen, Marthe
dc.contributor.authorKirknes, Thale Jeremia Øien
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:44Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610305
dc.description.abstractDenne kvalitative studien søker etter svar på problemstillingen: Hvordan kan en lærer være med å forebygge kroppspress blant jenter på 9. trinn? Studien har bestått av intervjuer av tre informanter som jobber på 9. trinn, en presentasjon av teori med fokus på faktorer som kan føre til kroppspress, lærerens pålagte og etiske ansvar og profesjonsetikk. Siktemålet med oppgaven er å få et lærerperspektiv på tematikken kroppspress blant jenter, og kunne finne ut hvordan man som lærer kan bidra i forebyggingen av nettopp dette. Resultatene viser at en god lærer-elev-relasjon er viktig for lærerens evne til å forebygge. Tillitt er viktig for at en elev skal føle seg trygg på læreren sin. Det er også viktig å sette det på dagsordenen og snakke med elevene sine om tema som kan være litt vanskelige. Sett i lys av at informantene føler manglende kompetanse rundt kroppspress er det forskjeller på hvor mye lærere involverer seg i elevenes psykiske helse før de henviser videre til fagpersonell. Dette kan sies å bunne i personlighet, profesjonsetikk og skjønn. Det er viktig at kroppspress oppdages, slik at det ikke går for langt. Det er stort press i lærerhverdagen hvor tiden ikke strekker til og kompetansen er for liten. På grunn av dette er det opp til hver enkelt lærer om hvor mye de vil sette seg inn i elevens psykiske helse før de henviser videre.
dc.description.abstractThis qualitative study seeks answers to the thesis: How can a teacher be a part of preventing negative body image among girls in the 9th grade? The study has consisted of interviews of three teachers that work in the 9th grade. In addition, I have presented theory that focuses on factors that can lead to negative body image, and the teachers’ mandatory and ethical responsibility and professional ethics. The purpose of the study is to uncover a teacher’s perspective on the theme negative body image. I wanted to find out how a teacher can contribute in preventing negative body image among girls in the 9th grade. The results show that a good teacher-pupil-relation is important for the teacher’s possibility of preventing a negative body image among pupils. Trust is important for a pupil to feel comfortable talking to the teacher about this theme. In addition, it is important to talk about this theme with the pupils, even though it might be hard to talk about this. Seen in light of the teachers feel lacking knowledge about the theme negative body image, there are differences on how much involvement teachers take in the pupil’s mental health before they delegate the responsibility to professionals. It can be said to originate in personality, professional ethics and reflection based on experiences. It is important to reveal negative body image early, so it does not go too far. It is a huge pressure in a teacher’s everyday life were the competence is too little and the time does not reach. Because of this, it is up to each teacher when it comes to how much they want to engage in a pupil’s mental issues before they delegate the responsibility to other professionals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn lærer kan ikke ta på seg for mye
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel