Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkar, Gustaf Bernhard Uno
dc.contributor.advisorTorvatn, Anne Charlotte
dc.contributor.authorSæbø, Kamilla Færstad
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:43Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610304
dc.description.abstractDenne kasusstudien fokuserer på hvilke lesedimensjoner læreren legger vekt på i sin samtale med elevene i veiledet lesing, og hvordan hun veileder elevene. Problemstillingen min lyder som følgende: Hvordan gjennomfører en lærer veiledet lesing i to ulike grupper på 2. trinn? Jeg har tatt utgangspunkt i Herrlin og Lundberg (2008) sine fem lesedimensjoner - fonologisk bevissthet, ordavkoding, leseflyt, leseforståelse og leseinteresse - og gjort dette om til et begreps- og analyseredskap for å analysere lærers arbeid med leseutvikling. Dimensjonen leseinteresse blir ikke tatt i bruk i denne studien, da datamaterialet mitt ikke kan belyse denne. Med fokus på lesedimensjoner har jeg formulert første forskningsspørsmål slik: Hvilke lesedimensjoner fokuserer læreren på i to grupper med ulikt faglig nivå? I tillegg har jeg utviklet et nytt begreps- og analyseredskap for å analysere lærers strategier med tanke på veiledning av elevenes leseutvikling. Disse har jeg kalt veiledningsstrategier, og jeg har delt dem inn i tre underkategorier: direkte, indirekte og ekspanderende veiledningsstrategier. Mitt andre forskningsspørsmål omhandler veiledningsstrategier. Det lyder slik: Hvilke veiledningsstrategier bruker læreren for å støtte elevenes leseutvikling? I denne studien fant jeg at læreren gjennom to økter med veiledet lesing tilpasser leseopplæringen ut fra elevenes lesenivå. Hun belyser alle lesedimensjonene. Videre fant jeg at læreren tilpasser bruken av veiledningsstrategier etter elevenes behov. Gjennomføringen hennes av veiledet lesing er tilpasset elevenes nivå med tanke på tilpasset fokusering på de ulike lesedimensjonene og veiledningsstrategier etter elevenes behov. I studien utvikler jeg som nevnt et begreps- og analyseredskapene for å bedømme lærerens strategier i en samtale om veiledet lesing. Disse kan tas i bruk av blant annet lærere for å øke bevissthet rundt egen rolle, fokus på lesedimensjonene og veiledningsstrategier i deres bruk av veiledet lesing.
dc.description.abstractThis thesis presents a case study of the teacher's role of «guided reading», focusing on how the teacher focuses on different reading dimensions and how she guides the students. The main objective is to answer the following question: How does one teacher conduct guided reading in two different groups in a Norwegian second grade? My study is based on Herrlin and Lundberg's (2008) five reading dimensions - phonological awareness, word decoding, reading fluency, reading comprehension and reading interest - and I have turned this into a concept and tool for analyzing teachers' work on reading development. The dimension reading interest, is not mentioned in this study, because my data material cannot say anything about this. With a focus on reading dimensions, I have formulated the first research question like this: What reading dimensions does the teacher focus on in two groups with different academic levels? In addition, I have developed a new concept and tool to analyze teacher's strategies regarding how to improve the students' reading development. I have termed the new concept «guidance strategies». There are three types of guidance strategies: direct, indirect and extended guidance strategies. The second research question of the thesis is: What guidance strategies does the teacher use to support students' reading development? In this study, I found that through two sessions of guided reading, the teacher adapts the reading lesson to the students' reading level. She highlights all the reading dimensions. Furthermore, I found that the teacher adapts the use of guidance strategies to the needs of the students. Her implementation of guided reading is adapted to the students' level. She is able to adapt her focus on the different reading dimensions and use guidance strategies suited to the students' needs. The concepts and tools for analysis that I have developed in this study can be used by teachers, among other things, to raise awareness of their own role, focus on reading dimensions and guidance strategies in their use of guided reading.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Og så må du passe på lydene» En kasusstudie av en lærers gjennomføring av veiledet lesing på 2. trinn, med fokus på lesedimensjoner og veiledningsstrategier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel