Tegning som verktøy i matematikk
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3814]
Abstract
Studien fokuserte på barns bruk av tegning som et verktøy i matematikk. Hensikten med studien var å si noe om hvordan tredjeklassinger bruker tegning som en matematisk representasjon til problemløsing i matematikk. Studiens forskningsspørsmål var: Hvordan bruker tredjeklassinger tegning i problemløsingssituasjoner?
Den metodologiske tilnærmingen til oppgaven er kvalitativ. Studien består av intervju og observasjon av 23 tredjeklassinger fra to forskjellige skoler i en mellomstor kommune. Elevene løste tre problemløsingsoppgaver i små grupper på 2-4 elever. Det ble samlet inn totalt 54 elevtegninger og gjennomført 8 gruppeintervju, hvor det ble gjort lydopptak og transkripsjoner. Underveis i oppgaveløsingen ble elevene stilt metakognitive spørsmål som: “Kan du fortelle meg hva du tenkte her?» og «Hva betyr denne delen av tegningen?».
Da datamaterialet skulle analyseres ble det tatt utgangspunkt i allerede eksisterende teorier om barns bruk av tegning, utarbeidet av blant andre Saundry og Nicol (2006), Rellensmann et. al (2017) og Woleck (2001). Det ble sett på elementer knyttet til tegningenes utseende, bruken av tegning, samt prosessen bak å skape tegningene. De ulike kategoriene for bruk av tegning som ble funnet i datamaterialet var tegning som støtte for system, aktiv bruk av tegning, tegning som narrativ og visualisering. Når det kom til hvordan tegningene så ut, så jeg nærmere på grad av detaljer i tegningene, i form av piktografiske og ikoniske tegninger og hvorvidt elevene brukte farger i sine besvarelser.
Resultatene mine viser at elevene brukte tegning som et verktøy for å løse matematiske problem. Flere brukte tegning på samme måte som de ville brukt konkretiseringsmaterialer, om det hadde vært tilgjengelig. Andre elever brukte tegning som et bilde for å holde oversikt over elementene i oppgaven, og brukte tegningen til å telle og sjekke egne løsninger. Elevene brukte også tegning som et kommunikasjonsverktøy, hvor tegningen lot elevene vise hvordan de har tenkt, samt gjorde det mulig for dem å reflektere rundt egen og andres løsningsprosess og kommunisere den med andre. Funnene mine viser at tegning kan være et nyttig verktøy for elevene, gitt at elevene har kunnskap knyttet til og erfaringer med hvordan de skal bruke tegning i matematikk. This study focuses on how children use drawing in mathematics. The purpose of the study was to assess the use of drawing as a mathematical representation of problem-solving by children between the age of 7 and 8 years old. The research question guiding this study was: How do third graders use drawing in problem-solving situations? A qualitative method has been used, and 23 children from two separate schools were interviewed and observed. The students were given three problem-solving tasks in small groups consisting of 2-4 children. A total of 54 student drawings were collected and 8 group interviews were carried out. During the problem-solving process, the children were given metacognitive questions such as “Can you tell me what you were thinking here?”, “What is the meaning behind this part of the drawing?” The interviews were recorded and transcribed afterwards.
To determine how the children used drawing in mathematics, theories about children’s drawing in mathematics by Saundry and Nicol (2006), Rellensmann et. Al (2017) and Woleck (2001) amongst others, were used. I studied both elements of how they used the drawing, and how the drawing looked. The different categories that were found were: Drawing as system support, drawing as a manipulative, drawing as a narrative and visualization. When it comes to what the drawing looked like, pictograms, iconic drawings and the use of colour were studied.
The results show that the children used drawing as a tool for solving mathematical problems. Multiple children used drawing the same way they would have used physical manipulatives, if they had been available. The study also shows that children used drawing as a picture for keeping track of the elements of the problem, and to systematically test possible solutions. Furthermore, the findings show that the children used drawing as a tool for communicating with other children or adults. Their drawing provides an opportunity to reflect around their own process and their product. The study shows that drawing can be a useful tool for children, given that children have experiences with using drawing as a tool for learning