Fordi vi e jo, som han sa, Non Stop, alle e forskjellig
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610296Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie, og undersøker niendetrinnseleversutvikling av forståelse i lesning av og samtale om låten Påfugl. Metoder for datainnsamlingener fortolkning og deltakende observasjon. Litterære gruppesamtaler er prosjektets primærelæringsaktivitet, og undervisningsdesignet tar utgangspunkt i teksten slik den kommer til livgjennom elevenes lesning. Det er først og fremst to teoretiske perspektiver som gjør seggjeldende. Teorier om fortolkning og forståelse forenes under navnet hermeneutikk, og dennestudien bygger på Gadamers filosofiske hermeneutikk. Undervisningsdesignet bygger påresepsjonsteori med utgangspunkt i Langers teorier om litterære forestillingsverdener.
Tematikken i de litterære samtalene sier noe om elevenes forståelse av teksten, og blir belyst ifem kategorier; 22. juli, annerledeshet, ambivalens knyttet til kultur og identitet, rasisme ogmultikulturalisme. Et innblikk i Påfugl kan være et rikt utgangspunkt for å jobbe med flerehovedområder i norskfaget. Norsk er et sentralt fag for kulturforståelse, og dette prosjektetsøker å beskrive kultur som noe flytende og bevegelig. Med utgangspunkt i Bhabha belyseskulturell hybriditet som et teoretisk perspektiv. Litteratur og kultur er sterkt knyttet tilhverandre, og litteraturen kan gi elevene ulike briller for å kunne forstå den verden de lever i,slik også kultur kan påvirke hvordan elevene møter litteratur.
Med utgangspunkt i denne studien vil jeg argumentere for at arbeid raplyrikk kan være et bidragtil det brede tekstspekteret som elevene skal møte i opplæringen. Lesning av og samtale omPåfugl kan også være utgangspunkt for utvikling av litterær kompetanse, kulturforståelse ogidentitetsutvikling, samt for å snakke om 22. juli 2011. This master thesis is a qualitative case study, and interpretation and participatory observationare the main research methods. I am researching 9th graders development of understanding ininterpretation of Påfugl. It is primarily two theoretical perspectives that apply. Theories aboutinterpretation and understanding unite within Hermeneutics, and this thesis is based onGadamer’s philosophical hermeneutics. The primary activity is literary conversations, and theinstruction design is based on the text as it comes to life through the students reading. Thereaders participation to the texts meaning is known as Reception Theory, and the thesis isbased on Langer’s theories about envisionment building.
The themes of the literary conversations can give information about the student’sunderstandings of the text and is highlighted in five categories; 22nd of July, otherness,ambivalence related to culture and identity, racism, and multiculturalism. An insight into Påfuglcan be a rich starting point for working with several main areas in the Norwegian subject, acentral subject for cultural understanding. This thesis seeks to describe culture as somethingmobile and fluid, and cultural hybridity is highlighted as a theoretical perspective. Literatureand culture are strongly linked, and literature can give the students different glasses to view theworld, like culture also can influence how they meet literature.
Based on this study I would argue that reading Påfugl can be a contribution to the broadspectrum of texts the students will meet in their education. An insight into Påfugl can also be astarting point for talking about the terror attacks in Oslo and at Utøya the 22nd of July in 2011.