Show simple item record

dc.contributor.advisorBrendløkken, Tone
dc.contributor.advisorHarstad, Ola
dc.contributor.authorOksnes, Karie Myklebust
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:28Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610284
dc.description.abstractRelasjoner mellom lærer og elev er tematikken i denne oppgaven, og jeg søker svar på problemstillingen «Hva vektlegger enkelte lærere i arbeidet med å skape gode relasjoner til elevene?». I arbeidet med å besvare denne problemstillingen har jeg valgt å ta i bruk kvalitativ tilnærming og bedt tre grunnskolelærere svare på noen spørsmål som jeg har utformet med utgangspunkt i problemstillingen. Det kommer frem i mitt datamateriale at informantene ser på relasjonsbygging som en stor og viktig del av deres arbeid. Ved å skape gode relasjoner vil de bruke ros og støttende ord aktivt, i tillegg til å lytte, se, anerkjenne, vise omsorg og respekt. Informantene får frem at tid er en utfordring, da de mener at relasjonsbygging krevet tid. Oppgaven har til hensikt å få et innblikk i hva enkelte lærere forteller at de vektlegger i arbeidet med å skape gode relasjoner. Den vil ikke finne ut om informantene sine handlinger samsvarer med svarene deres, og funnene vil heller ikke kunne generaliseres for alle lærere. Likevel er målet at den kan være et lite bidrag innenfor fagfeltet.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, I use student-teacher relations as a theme to answer the question “What do certain teachers emphasize while working to create good relations with their students?”. In an attempt to answer this thesis question, I have chosen to use a qualitative approach and have asked three primary school teachers to answer questions based on the thesis question. The collected data has shown that building relations with students is an important part of the teacher profession. The interviewed teachers actively use positive reinforcement in addition to listening, seeing, acknowledging, and showing each student that they care and respect them. The teachers also point out that building relations with students can take a lot of time. This is something I want to discuss with relevant theory and research. The intention of this bachelor thesis is to gain insight into what certain teachers emphasize while working on creating good relations. This bachelor thesis will not answer if the teachers actually do what they say they do, nor will it speak for all teachers. Nevertheless, the goal is that the thesis can contribute within the field of study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg gleder meg til å være med deg
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record