Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, A, Anders
dc.contributor.authorMiknius, Edgaras
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:57Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610237
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven omhandler overgangen fra L97 til LK06 og hvordan dette påvirket læreres undervisningsmetoder. Problemstillingen jeg har valgt er; Hvordan opplever 3 lærere at deres undervisningspraksis har endret seg fra perioden L97 til LK06? For å undersøke dette nærmere har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse i form av intervju med 3 lærere fra en barneskole. Informasjonen jeg fikk fra intervjuet er sortert og samlet inn under relevante kategorier. For å svare på problemstillingen og understreke påstander har jeg tatt utgangspunkt i blant annet relevant teori om sentralisering, desentralisering, målstyring, tilpasset opplæring, profesjonalitet i læreryrket, bruk av lærerressurser og læreres praktiske yrkesteori – i tillegg til mine funn fra undersøkelsen. Noen av mine mest sentrale funn er at lærerne jeg intervjuet nevnte flere årsaker til at deres undervisningspraksis har endret seg, fra de begynte å jobbe da L97 var gjeldende og fram til i dag. Endringen av læreplanverkene var en årsak, men likevel ikke den mest sentrale årsaken i følge mine funn. Den årsaken som er mest fremtredende blant lærerne jeg intervjuet er erfaringer, men også profesjonalitet og praktisk yrkesteori trekkes frem som påvirkende faktorer til endring i undervisningspraksis.
dc.description.abstractThis bachelor task is about the transition from curriculum L97 to LK06 and how these transitions influenced teachers teaching methods. The issue question I have chosen is; How do 3 teachers experience their teaching practice has changed from the period L97 to LK06? To investigate this more closely, I conducted a qualitative study in the form of interviews with 3 teachers from a primary school. The information I received from the interview is sorted and collected under relevant categories. To answer the problem and emphasize statements, I have based on, among other things, relevant theory of centralization, decentralization, goal management, adapted training, professionalism in the teaching profession, use of teacher resources and teacher’s practical occupational theory - in addition to my findings from the survey. Some of my most important findings are that the teachers I interviewed mentioned several reasons why their teaching practices have changed since they started working when the L97 was in use until today. The change of curriculum was a cause, but not the most important cause of my findings. The cause that is most prominent among the teachers I interviewed is experience, but also professionalism and practical occupational theory are highlighted as influencing factors for changing their teaching practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndervisningspraksis i endring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel