Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorTøften, Synne F.
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:40Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610209
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven vil jeg ta for meg elevers syn på seksualundervisningen i grunnskolen. Ønsket er å undersøke hvordan elever opplever seksualundervisningen i skolen med tanke på når den begynner, hvor mye tid skolen bruker på det og i hvor stor grad elevene selv synes det er tilstrekkelig. Jeg vil også se på hvordan meningene til elevene kan variere mellom kjønnene. Målet er å tilegne seg kunnskaper om hvordan elevene opplever dette temaet i skolen med utgangspunkt i en fremtidig jobb som naturfagslærer i grunnskolen. På bakgrunn av lite personlig kunnskap til fagfeltet ble det gjennomført en spørreundersøkelse, det ble oppsøkt teori som kunne si noe om tema. Resultatene ble videre analysert opp mot læreplanverket, Utdanningsdirektoratets ressurshefte og Redd Barnas rapport om temaet. Data ble samlet inn gjennom en spørreundersøkelse på 10. trinn for å skaffe et bilde av hva elevene har opplevd og mener om temaet i skolen. Resultatene i undersøkelsen viser at elevene savner både mengde og innhold, og vi må legge merke til at noen kompetansemål fra læreplanen ikke er oppfylt.
dc.description.abstractIn this bachelors thesis, I want to look at the pupils view of sexual education in primary school. The aim is to investigate how pupils experience sexual education in school with regard to when it begins, how much time the school spends on it and to what extent the pupils themselves think it is sufficient. I also want to look at how the opinions of students can vary between genders. The goal is to acquire knowledge about how the pupils experience this topic in school, based on a future job as a teacher in primary school. Based on a little personal knowledge of the subject area, a survey was conducted, I looked up theory that could say something about the topic. The results were further analyzed against the curriculum, the Education Directorate's resource booklet and Save the Children's report on the topic. Data was collected through a survey in 10th grade to get a picture of what the students have experienced and think about the theme in school. The results of the study show that the pupils lack both quantity and content, and we must note that some learning objectives from the curriculum are not fulfilled.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksualundervisning i grunnskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel