Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHarstad, Ola
dc.contributor.advisorBrendløkken,Tone
dc.contributor.authorAasum,Kristensen,Vilde
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:36Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610204
dc.description.abstractFormålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan den tospråklige fagopplæringen organiseres i Trondheim kommune. Hva den tospråklige fagopplæringen er, hvordan tospråklig fagopplæring henger sammen med særskilt språkopplæring og morsmål og hvilke endringer som er gjort fra sent 1990-tallet til i dag. Gjennom kvalitativ forskningsmetode og semistrukturert intervju, har en person som i mange år har arbeidet med tospråklighet i Trondheim kommune, bidratt til å belyse problemstillingen min. Som en teoretisk ramme til undersøkelsen har offentlige dokumenter og teori knyttet til tospråklighet vært utgangspunktet. Undersøkelsen viser hva som er kjennetegn ved tospråklig fagopplæring samt hvordan den faktisk skal organiseres. Et tydelig funn er, som informanten min sier, at det er viktig å la elevene være tospråklige samtidig som elevene starte med den tospråklige fagopplæringen med en gang de kommer til Norge og begynner på skolen. Et annet viktig funn, er at Trondheim kommune har mottaksskoler. På mottaksskolene kan elevene få gå opptil et år, før de blir plassert på hjemmeskolen eller nærskolen sin. I noen tilfeller kan det søke om å forlenge tiden på mottaksskolen.
dc.description.abstractThe purpose of the task has been to investigate how the bilingual vocational training is organized in Trondheim Municipality. What the bilingual subject training is, how bilingual education is linked to special language education and mother tongue and what changes have been made from the late 1990s to the present. Through qualitative research method and semi-structured interview, a person who for many years has worked on bilingualism in Trondheim Municipality has helped to shed light on my issue. As a theoretical framework for the survey, public documents and theory related to bilingualism have been the starting point. The survey shows what is the hallmark of bilingual subject training and how it should actually be organized. One clear finding is that my informant says something about how important it is to let the students be bilingual and let the students start with the bilingual subject training once they come to Norway and start school. Another important finding is that Trondheim municipality has reception schools, where the pupils can get up to a year before they are placed at home school or their local school. In some cases, one can apply to extend the time there.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTospråklig fagopplæring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel