Show simple item record

dc.contributor.advisorHaslund, Irene
dc.contributor.authorMøllevik, Vilde
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:29Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610193
dc.description.abstractNøkkelord: Digital dømmekraft, mediedannelse, styringsdokumenter, lærerens digitale kompetanse I denne oppgaven har jeg forsket på hvordan man kan forvente at en lærer arbeider med digital dømmekraft ute i fra skolens styringsdokumenter, og har sammenlignet dette med hvordan en lærer forteller om sin egen praksis i arbeid med dette. Mine funn tyder på at det er relativt tydelig at digital dømmekraft skal og bør ha en del i klasserommet. Elevene bør kontinuerlig eksponeres for refleksjoner knyttet til denne tematikken. For at dette skal gjøres på en hensiktsmessig måte er det viktig at læreren besitter kompetanse på området, noe forskning viser at mange lærere ikke har per i dag. I oppgaven har digital dømmekraft blitt sett i lys av noe danningsteori, da elevene lever i et digitalisert samfunn som også er relevant for deres danningsprosess. På grunn av noe manglende kompetanse i skolen er det utbredt å hente inn eksterne ressurser for å gjennomføre undervisning knyttet til denne tematikken, og Oppgaven har som hensikt å belyse tematikken, og å skape noen refleksjoner rundt egen praksis hos de som leser den.
dc.description.abstractKeywords: e-literacy, legal documents, teacher’s digital competence In this bachelor’s thesis have I done some research on how you would expect that a teacher works with the topic e-literacy, based on the policy documents for schools in Norway. Then I have compared this with how a teacher explained her own practice in the classroom. What I found is that e-literacy must and should have a central place in the tuition. The students should continuously be exposed to situations where they can reflect around this topic. For this to be possible is it important that the teacher has knowledge on the topic, even though this is something research shows is not the exact case. E-literacy is important if the students is going to function in their society in the future, and therefore I have introduced some research that shows the coherence between these topics. The students live in a society characterized where they often use digital aids. Schools often, caused by lack of knowledge, brings in external competence. This thesis’s purpose is making the reader reflect around their own choices when working with this topic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan man forvente at lærere arbeider med digital dømmekraft ute i fra styringsdokumenter, sammenlignet med hvordan en lærer forteller om egen praksis?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record