Show simple item record

dc.contributor.advisorSvinvik, Solveig Voktor
dc.contributor.authorHalstadtrø, Irmelin Mortensen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:18Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610171
dc.description.abstractOppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes opplevelse av dette. Informantene besto av seks elever på fjerde trinn som svarte på spørsmål etter en intervjuguide. Teorien består i hovedsak av Stanic og Kilpatric (1989) sine roller for bruk av kontekst i problemløsningsoppgaver, samt forskning fra Boaler (1994) og De Bock, Verschaffel, Janssens, Van Dooren og Claes (2003) på påvirkningen en kontekst kan ha på elevenes prestasjoner. Det ble gjort en analyse av resultatene fra intervjuene. Resultatene ble sortert etter egne koder og kategorier som ble laget basert på informantenes utsagn. I analysen blir resultatene redegjort, forklart og vurdert. I drøftingen blir resultatene satt i sammenheng. Her drøftes elevenes opplevelser av arbeidet med problemløsningsoppgaver med kontekst opp mot rollene til Stanic og Kilpatric (1989), og det argumenteres for hvordan man kan finne igjen disse rollene i elevenes utsagn. Det drøftes også hvordan elevenes opplevelser stemmer overens med presentert forskning på området. Til slutt i drøftingen stiller forskeren seg kritisk til oppgaven og setter lys på hva som kunne vært gjort annerledes. Oppgavens mest sentrale funn er å finne alle rollene til Stanic og Kilpatric (1989) i resultatene, samt å fastslå at utformingen av konteksten er betydelig.
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate how students in fourth grade experience work with problem-solving tasks with a context. A qualitative method of interviewing was used to research the students’ experience with this type of task. The informants consisted of six students in fourth grade. They answered questions from an interview guide. The theory behind this bachelor thesis mainly consists of material from Stanic and Kilpatric (1989). They have identified five roles context can have in problem-solving tasks. Research from Boaler (1994) and De Bock, Verschaffel, Janssens, Van Dooren og Claes (2003) on how context can impact the performance of students is also important. The results from interviews were sorted by codes and categories created for convenience based on the informants’ answers. In the analysis the results are clarified, explained and evaluated. In the discussion the results are put in context. Here, the students’ experience of the work with problem-solving tasks with a context are put in relation to the roles of Stanic and Kilpatric (1989), and it is justified why the results are coherent with these roles. It is also discussed if the results match the presented research on the topic. The last part of the discussion takes a critical view on the thesis. The most important findings in this bachelor’s thesis is the discovery of all five of the roles by Stanic and Kilpatric (1989) and the determination of the importance of the design of a context.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record