Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerge, D, Åsa
dc.contributor.advisorSamoilow, K, Tatjana
dc.contributor.authorBakke, Julie
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:12Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610158
dc.description.abstractDenne bachelorgradsoppgaven har relasjonsbygging mellom lærer-elev som tema, og problemstillingen min er «Hvordan bygger lærere på 3.trinn relasjoner med elever når de har hele trinnet samlet i et klasserom?». Min erfaring på dette området er at de som krever mest, både når det gjelder atferd og kompetanse, får mer fokus enn de andre elevene. For å besvare problemstillingen min har jeg valgt å intervjue to lærere på en grunnskole hvor spørsmålene ble besvart i brevform. Kvalitativ metode er derfor brukt i dette forskningsarbeidet. I oppgavens drøftingsdel presenteres, analyseres og drøftes resultatene fra undersøkelsen sammen med relevant teori som lærerne mente er avgjørende for en god lærer-elev relasjon. Den informasjonen som ble funnet blir senere i oppgaven drøftet opp imot teori fra Drugli (2012), Uthus (2017), Fallmyr (2017), Spurkeland (2011 & 2012) og Lyngnes & Rismark (2007). Resultatene for oppgaven viste at rammer, bevisstgjøring, gode verktøy for oppstart og vedlikehold/reparasjoner av relasjoner er viktige faktorer når det kommer til å bygge relasjoner. Trondheim, Mai 2019, Julie Bakke
dc.description.abstractThis bachelor thesis has relationship-building between teacher-student as a theme, and my thesis statement is «How do teachers at 3rd-stage build relationships with students when they have the whole grades gathered in one classroom?». My experience in this area is that those who demand the most, both in terms of behavior and competence, get more focus than the other students. To answer my question, I have chosen to interview two teachers at a primary school where the questions were answered in letter form. Qualitative method is therefore used in this research work. In the discussion part of the assignment, the results from the survey are presented, analyzed and discussed, together with relevant theory, which the teachers thought is deceived for a good teacher-student relationship. The information that was found will be discussed in the thesis against theory from Drugli (2012), Uthus (2017), Fallmyr (2017), Spurkeland (2011 & 2012) and Lyngnes and Rismark (2007). The results of the assignment showed that frames, awareness raising, good tools for starting up and maintaining / repairing relationships are important factors when it comes to building relationships. Trondheim, May 2019, Julie Bakke
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjonsbygging mellom lærer og elev
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel