Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHumphery, Kristoffer
dc.contributor.authorBlindheim, Solveig
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:59Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610139
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker mine egne, og elevenes utfordringer knyttet til brøkundervisning på en skole i Zambia. Analysen er basert på egen undervisning, observasjoner og samtale med både elever og læreren i min klasse. Klassen talte 46 elever, og jeg underviste brøk i tre sammenhengende uker. Hovedfunnene mine er knyttet opp mot utfordringene som oppstår når en lærer forsøker å undervise begrepsmessig i et klasserom der elevene kun har møtt prosedyremssige undervisningsformer. I tillegg vurderes faktorer som kommunikasjonsvansker, verdien av produktivt strev og verdien av å ha god nok tid når du skal lære noe nytt, og lære det skikkelig. Oppgaven preges av en kontrast mellom to kulturer for undervisning som er hverandres rake motsetning. Ved å lese oppgaven får du i hovedsak en innsikt i hvordan jeg har håndtert uvante situasjoner, arbeidsforhold og metoder, men situasjonene vurderes i lys av teori som er høyaktuell for lærere som arbeider mot begrepsmessig undervisning. En lærer mye av å møte mennesker med en annen bakgrunn, og en annen historie. Jeg vil takke lærerne på min skole for at de tok meg godt imot, og delte av sin kunnskap. God lesning!
dc.description.abstractThe following paper investigates my personal challenges, and my pupils’ struggles connected to fraction computation at a school in Zambia. The analysis is based on my teaching, observations, conversations with the teacher assigned to me, and the pupils in my class. There were 46 students in my class, and I taught fractions tree weeks in a row. My findings are connected to the challenges rising when you try to teach with understanding in a classroom with pupils who only have met algorithm-based education. In addition, I will consider factors like communication difficulties, the value of productive struggle and the value of enough time when learning something new and learning it for real. The paper is marked by a contrast between opposite cultures of teaching. When reading the paper, you will get insights in how I have dealt with unfamiliar situations, working conditions and methods. However, the situations are examined based on theories relevant if you are a teacher working towards conceptual teaching. When interacting with humans with another background and a different story you learn a lot. Therefore, I want to thank the teachers at my Zambian school for sharing their knowledge and for treating me like an equal. Enjoy the reading!
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår to måter å tenke på møtes
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel