dc.contributor.advisor | Humphery, Kristoffer | |
dc.contributor.author | Blindheim, Solveig | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:05:59Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:05:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610139 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker mine egne, og elevenes utfordringer knyttet til brøkundervisning på
en skole i Zambia. Analysen er basert på egen undervisning, observasjoner og samtale med både
elever og læreren i min klasse. Klassen talte 46 elever, og jeg underviste brøk i tre
sammenhengende uker. Hovedfunnene mine er knyttet opp mot utfordringene som oppstår når en
lærer forsøker å undervise begrepsmessig i et klasserom der elevene kun har møtt prosedyremssige
undervisningsformer. I tillegg vurderes faktorer som kommunikasjonsvansker, verdien av
produktivt strev og verdien av å ha god nok tid når du skal lære noe nytt, og lære det skikkelig.
Oppgaven preges av en kontrast mellom to kulturer for undervisning som er hverandres rake
motsetning. Ved å lese oppgaven får du i hovedsak en innsikt i hvordan jeg har håndtert uvante
situasjoner, arbeidsforhold og metoder, men situasjonene vurderes i lys av teori som er høyaktuell
for lærere som arbeider mot begrepsmessig undervisning.
En lærer mye av å møte mennesker med en annen bakgrunn, og en annen historie. Jeg vil takke
lærerne på min skole for at de tok meg godt imot, og delte av sin kunnskap.
God lesning! | |
dc.description.abstract | The following paper investigates my personal challenges, and my pupils’ struggles connected
to fraction computation at a school in Zambia. The analysis is based on my teaching,
observations, conversations with the teacher assigned to me, and the pupils in my class.
There were 46 students in my class, and I taught fractions tree weeks in a row. My findings
are connected to the challenges rising when you try to teach with understanding in a
classroom with pupils who only have met algorithm-based education. In addition, I will
consider factors like communication difficulties, the value of productive struggle and the
value of enough time when learning something new and learning it for real.
The paper is marked by a contrast between opposite cultures of teaching. When reading the
paper, you will get insights in how I have dealt with unfamiliar situations, working conditions
and methods. However, the situations are examined based on theories relevant if you are a
teacher working towards conceptual teaching.
When interacting with humans with another background and a different story you learn a
lot. Therefore, I want to thank the teachers at my Zambian school for sharing their knowledge
and for treating me like an equal.
Enjoy the reading! | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Når to måter å tenke på møtes | |
dc.type | Bachelor thesis | |