Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorHansen, Lena
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:58Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610138
dc.description.abstractEn viktig politisk og pedagogisk målsetning i den norske skolen er at elevene forberedes til demokratisk samfunnsdeltakelse gjennom opplæringen, dette skal klargjøre elevene til det vi kaller å være en demokratisk medborger. Dette er noe som både blir understreket av opplæringsloven og læreplaner. Videre er læreboka en viktig del av undervisningen for mange lærere. Store fag og læreplanmål, samt knapp tid ligger til grunn for dette. Av denne grunn er læreboka med på å forenkle oppgaven til underviseren, og læreboka blir at uunngåelig hjelpemiddel. I denne oppgaven har jeg gjennom en kvalitativ innholdsanalyse undersøkt om et kapittel i læreboka Nye makt og menneske 10 samfunnskunnskap holder seg på de nivåene som er forventet, og samtidig er en god lærebok. I analysen så jeg at læreboka har et demokratisk fokus som bygger på den republikanske og den kommunitaristiske framstillingen av hva en god demokratisk medborger er. Samtidig mangler den å vise mangfoldet, og vise at det finnes ulike måter å være en demokratisk medborger. Videre har kapittelet mye fokus på opplæring om demokrati, og for demokrati, mens den manglet opplæring gjennom demokrati. Videre har jeg sett at læreboka i stor grad kan defineres som en «god» lærebok, på tross av at den mangler ulike forståelser eller gode læremetoder som blir ansett som viktig for å bli en demokratisk medborger. Refleksjonen rundt dette forholdet har gjort meg oppmerksom på at en lærebok kan være god på noen punkter, men dårlig på andre. Dette har påvirket mitt syn på lærebøker. Lærebøker er noe som bør vurderes før det tas i bruk, og grensen før man tar i bruk andre kilder bør være liten for å få en god og variert undervisning.
dc.description.abstractAn important political and educational goal in the Norwegian school is that the students are prepared for democratic social participation through the education. This is to prepare the students to become a democratic citizen. This is both emphasized by the Education Act and curricula. Furthermore, the textbook is an important part of the learning method for many teachers. Major subjects and curriculum goals, as well as short time, are the basis for this. For this reason, the textbook helps to simplify the teacher’s task, and the textbook becomes that inevitable resource. In this thesis through a qualitative content analysis, I have investigated whether one of the chapters in the textbook Nye makt og mennesker 10 samfunnskunnskap reach the levels that are expected and that it is a good textbook at the same time. In the analysis I saw that the textbook had a democratic focus based on the republican and the communitarian presentation of what a good democratic citizen is. At the same time, it lacks to show diversity, and shows that there are different ways of being a democratic citizen. Furthermore, the chapter has a lot of focus on education about and for democracy, while it lacked training through democracy. Furthermore, I have seen that the textbook largely can be defined as a "good" textbook, despite the fact that it lacks various understandings or good teaching methods that are considered important for becoming a democratic citizen. The reflection on this relationship has made me aware that a textbook may be good on some points, but poor on others. This has affected my view of textbooks. Textbooks are something that should be considered before it is put to use, and the upper limit to whether other sources should be used, has to be minimal in order to get a good and varied teaching method.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKan læreboka være lærerens eneste hjelpemiddel? - En lærebokanalyse om demokratisk medborgerskap
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel