Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorDahlmo, Tor Martin
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:53Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610131
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven retter ett blikk mot karakterer i et vurdering for læring-perspektiv. Den vil gi innsikt i hvilke utfordringer lærere har ved bruk av karakterer i vurderingen. Dette kommer frem gjennom lærernes svar, teori og tidligere forskning på temaet. Dette vil i så måte være relevant lesing for lærere, skoleledere, politikere og lærerstudenter, for tanker og refleksjoner inn mot egen praksis. For å kunne se på dette, ble tre læreres praksis og begrunnelser for praksis undersøkt gjennom intervjuer, hvor jeg ønsket å undersøke følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvor sterkt står karakteren i ungdomsskolelæreres vurderingspraksis? 2. Hvilke begrunnelser legger lærerne i valgene de tar? Praksisen og begrunnelsene er i oppgavens faser sett for seg selv, og i sammenheng for en helhetlig forståelse. Teori og forskning som går på vurdering for læring og karakterers innvirkning på elevenes læringsutbytte, vil legges frem som ramme for videre diskusjon. Videre vil metodevalg forklares og diskuteres opp mot hva de har å si for resultatene. I analysen har jeg benyttet meg av fargekoding av ulike kategorier som ble funnet relevant for å svare på oppgavens to forskningsspørsmål. Videre har det lærerne sa under disse kategoriene blitt tolket alene og i sammenheng med hverandre. Funn viser at lærere vektlegger karakterer ulikt i praksisen sin. Lærerne i studien vektlegger karakterer i liten grad og ser flere utfordringer ved karakterbruk for god vurdering for læring. I studien vil det også diskuteres funn som kan peke på årsaker til at det fremdeles benyttes karakterer.
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on grading from the viewpoint of assessment for learning. It will give insight into what challenges teachers faces when using grades as an evaluation method. This is made apparent through the teachers answers, theory and previous research regarding the subject. In this sense, this thesis should be a relevant read for teachers, school administrators, politicians and pre-service teachers, for thoughts and reflections of their own practice. In order to investigate this, the practice of three teachers and their reasoning for their practice, was investigated by interview, where I looked for answers on the following two research-questions: 1. How strongly does the grade in secondary school teacher assessment practice stand? 2. What reasons do the teachers put in the choices they make? The practice and their respective reasoning are seen both as an individual case and in conjunction with the others, to see the bigger picture. Theory and research regarding evaluation for teaching and how grades affect the students learning outcome, will be presented in the same fashion for further discussion. Furthermore, choice of method will be explained and discussed in regard to their importance to the results. In the analysis, I have used color coding of different categories which were found to be relevant for the two research question this thesis presents. Furthermore, the teachers answers which correlates to these categories, has been interpreted both as isolated answers and in correlation to other answers. This found that teachers prioritize grades differently in their practice. The teachers in the study puts little focus on the grades themselves and sees more challenges with the use of grades when trying to achieve good assessment for teaching. The study will also discuss findings which can point to potential reasons for why grades are still being used.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken karakter fikk du?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel