Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolt, Alexander
dc.contributor.authorGrøder, Charlotte Husom
dc.contributor.authorKristiansen, Eline M. Mentzoni
dc.date.accessioned2019-08-21T14:00:54Z
dc.date.available2019-08-21T14:00:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609621
dc.description.abstractÅ lære seg kanji – ett av tre japanske skriftspråk, kan være vanskelig da tegnene kan fremstå svært komplekse til sammenlikning med europeiske språk. Det vil derfor kunne være ønskelig å lære seg disse på en rask, enkel og ikke minst morsom måte. Noen kanjitegn inneholder tegn som er meningsbærende i seg selv. Disse kalles radikaler. Det er skrevet artikler om hvordan det kan være effektivt og tidsbesparende å lære seg radikalene, kanjienenes byggestener, før selve kanjien. Da eksisterende løsninger ikke på en tilfredsstillende nok måte presenterer radikalene før kanjiene, er det i denne oppgaven laget en applikasjon som har den funksjon å presentere kanjiens byggestener før selve kanjien. Dette for å ha radikalene friskt i minnet når et kanji presenteres. Det har blitt forsøkt å svare på om denne måten å lære seg kanji på, gjør at en lettere lærer seg språket. Produktet som er utviklet i bachelorperioden presenterer radikaler og kanji om hverandre i ulike flashcardbunker sortert etter kategori, slik at brukeren har radikalene friskt i minnet når mer avanserte tegn introduseres. Dette innebærer at brukeren som gjennomgår en flaschardbunke, ikke skal få opp et tegn, før alle dets byggestener er gjennomgått. Det utviklede systemet benytter seg av teknologier og rammeverk som React, Redux og Firebase, der de to førstnevnte håndterer tilstander og kommuniserer med Firebase. Firebase er brukt til database. Firebase er dessuten brukt til autentisering, da det er laget en støtte for innlogging ettersom applikasjonen tar i bruk muligheter for å legge til personlige huskeregler for de ulike kanjitegnene. Gjennom prosjektperioden har kunnskap og erfaring innen programmering i JavaScript blitt forbedret, noe som var en av grunnene til at oppgaven ble valgt. Etter endt prosjektperiode sitter vi begge igjen med god erfaring fra teamarbeid. Brukertester av problemstillingen om det er lettere å lære seg kanji dersom radikalene presenteres på forhånd av et kanji, har vist seg å kunne stemme. I dag kan applikasjonen brukes av brukere som ønsker å lære seg, samt memorere en rekke kanjitegn.
dc.description.abstractLearning kanji, one of the three Japanese writing system, can be hard. A reason for this is that the characters may appear very complex compared to European languages. Learning these characters in a quick, simple and fun way might therefore be useful Some kanji characters contain characters with meanings of their own. These are called radicals. There has been written articles about how it can be effective to learn radicals before kanjis itself. Since existing solutions doesn’t present radicals before the kanjis in a satisfying way, the application that has been made focuses on presenting these characters before the kanji. The reason for this is so that the radicals are fresh in memory when learning new kanji. During this bachelor thesis there has been an attempt to find out if this way of learning kanji makes it easier to learn the language. The system that has been developed during the bachelor thesis presents radicals and kanji in decks of flashcards. These decks are sorted by categories. A user will only get a flashcard with a kanji where the radicals it contains has already been presented in the same deck. The application uses technologies and frameworks like React, Redux og Firebase, where the first two handles states and communication with Firebase. Firebase is used for the applications database, as well as used for authentication, which makes it possible to sign up and log in to the application. This is needed in order to save personal mnemonics for kanji. During the duration of this project we have gained knowledge and experience in JavaScript, which was one of the reasons for choosing this project. There were performed user tests in order to see whether it is easer to learn kanji if radicals were presented before the kanji. From these tests it was proven that it is likely that learning radicals first are useful.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleWebapplikasjon for memorering av kanji
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel