Being creative to learn better - An EEG study on creativity and learning in adults
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3143]
Abstract
Fins det en kobling mellom kreativitet og læring, og er det mer gunstig for disse prosessene å lage egne tegninger og tekster fremfor å kopiere andres? Denne studien undersøkte hjerneaktivitet ved hjelp av elektroencefalogram (EEG) hos voksne når de tegnet og beskrev et ord, samt kopierte en tegning eller kort beskrivelse ved hjelp av en datamaskin med berøringsskjerm og en tilhørende digital penn. Temporal Spectral Evolution (TSE)-analyser på både individuelt og gjennomsnittsnivå ble brukt for å analysere dataene, og fant i større grad spredte oscillasjoner når forsøkspersonene tegnet og beskrev fremfor kopierte, hvis pekte på aktivering av større og flere nevrale nettverk som er gunstig for både læring og kreative prosesser. Kopiering av tegninger og tekst viste til mer beta og gamma desynkronisering (eventrelated desynchronization, ERD) i sensomotoriske områder, som indikerte mer motorisk aktivitet, mens det ble funnet både gamma og theta synkronisering (event-related synchronization, ERS) når forsøkspersonene tegnet og beskrev, der gamma og theta ERS har blitt relatert til høyere kognitive prosesser knyttet til både læring og kreativitet. Det ble funnet alfa ERD når forsøkspersonene tegnet og beskrev, og dette ble knyttet til økt oppgavefokus, oppmerksomhet og hukommelsesprosesser. Funnene i studien pekte på kreativitet og læring som komplekse prosesser som utfoldet seg over tid, og det ble konkludert med at kreativitet ikke lett kan separeres fra annen hjerneaktivitet, deriblant særlig læring. Det ble foreslått å innlemme mer kreative oppgaver i læringssituasjoner for å fasilitere læring på best mulig måte.