Virtuell lederutvikling - En kvalitativ studie av hvordan 360-graders kamera og VR-briller kan brukes som verktøy i lederutvikling
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3143]
Abstract
Hovedformålet med denne studien er å utforske hvordan 360-graders kamera og VRbriller kan brukes som verktøy i lederutvikling. Erfarne lederes egne opplevelser har blitt vektlagt, både i utvikling og utprøving av en prototype på en VR-simulator.
7 ledere har deltatt i kvalitative intervju, som ble analysert gjennom en tematisk analyse for å utforske lederes opplevde behov for trening. Funnene avdekket at lederne opplever et behov for å øve på å håndtere utfordrende mellommenneskelige situasjoner, se seg selv utenfra og få en større trygghet i seg selv som leder. Videre ble det utviklet en prototype på en ledersimulator, hvor rollespill, debriefing, 360-graders kamera og VR-briller ble brukt til å øve på å håndtere utfordrende mellommenneskelige samtaler. 4 ledere deltok i en utprøving av denne ledersimulatoren, og kvalitative intervju med disse ble analysert gjennom en tematisk analyse. Funnene avdekker at rollespill gir ledere en anledning til å lære å håndtere vanskelige mellommenneskelige situasjoner, gjennom å eksperimentere med tilnærminger, stå i følelser, få tilbakemeldinger og reflektere i fellesskap. Til slutt viser funnene at 360-graders kamera og VR-briller kan brukes som verktøy til å stimulere refleksjon, ved å utfordre vanemessige måter å tenke og oppfatte seg selv og andre på. Det er teoretisert at dette følger av å se seg selv fra et tredjeperspektiv på en fokusert oppmerksom måte. Samtidig har studien avdekket negative brukeropplevelser av VR, hovedsakelig i form av fysisk ubehag som kvalme og svimmelhet.
Det konkluderes med at VR-teknologi har potensiale til å være et tid- og kostnadseffektivt verktøy for å fremme utvikling av ledere. Implikasjoner for videre forskning ble derfor trukket, for å stimulere utvikling av den vitenskapelige kunnskapen om VR i lederutvikling