Drift av sykkelverksted i et stort varehus: Bør sykkelverkstedet drives som en kostnadsdrivende støttefunksjon?
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Abstract
I denne semesteroppgaven har jeg undersøkt om det er riktig å drive verkstedet hos ett stort varehus i Trondheim som en kostnadsdrivende støttefunksjon. Verkstedet hos varehuset sees på som en kostnadsdrivende støttefunksjon, der økt aktivitet fører til økt kostnad. Jeg har i denne oppgaven forsket på hvilke effekter en økt marginalarbeidstime mekaniker vil føre til for varehuset.Problemstillingen delte jeg inn i 4 forskningsspørsmål: Et finansielt perspektiv (dekningsbidrag), et kundeperspektiv (merverdi), et ansattperspektiv (stress) og et organisasjonsperspektiv (turn-over, kompetanse). Datainnsamlingen besto av både primærdata i form av deltakende observasjon og intervjuer, men også sekundærdata i form av registerdata. Under datainnhentingen brukte jeg både kvalitativ og kvantitativ metode. Kvalitativ metode besto av intervjuer av verkstedleder og intervjuer av avdelingsleder hos ett annet varehus i samme kjede. Den kvantitative metodedelen besto hovedsakelig av en deltakende observasjon der jeg sammen med verkstedleder reparerte 14 sykler. Her tok vi tiden på hver tjeneste og fasene i verdikjeden for hver enkelt av de 14 sykkelreparasjonene. Til å analysere dataene brukte jeg teorier om ABC-kalkulasjon, beslutningsrelevante kostnader, generelle univariate analyser, samt teori om stress, stressor og strain. Jeg fokuserte hovedsakelig på det finansielle perspektivet i oppgaven, da jeg anså dette som det viktigste. Analysen fra det finansielle perspektivet ga klare indikasjoner på at dagens drift ikke er optimal for varehuset. Økt verkstedaktivitet, gitt at det er etterspørsel i markedet, vil ha en direkte positiv effekt på varehuset bunnlinje. I tillegg fant jeg indikasjoner på at økt verkstedaktivitet vil føre til skjulte indirekte effekter ved at de tilfører merverdi for kunden, utover selve transaksjonen mellom kunden og mekanikeren. Jeg fant også indikasjoner på at dagens drift kan føre til høyt negativt stress for mekaniker, som igjen kan føre til økt turn-over. I tillegg til nevnte effekter er det indikasjoner på at økt verkstedaktivitet kan føre til økt kompetanse og økt effektivitet på verkstedet. Samlet sett ser det derfor ut til at dagens drift ser ut til å være suboptimal for varehuset. Dataene fra denne semesteroppgaven tyder derfor på at verkstedet ikke bør drives som en ren kostnadsdrivende støttefunksjon med minst mulig aktivitet/produksjon In this semester thesis, I have investigated whether it is right to run the workshop at a large store in Trondheim as a cost-driving support function. The workshop is regarded as a cost-driving support function, where increased activity/production leads to increased costs. In this thesis, I have investigated the effects an extra marginal work hour mechanic will lead to.The main research question was divided into four research questions. The four research questions were one from a financial perspective (contribution margin), one from the customer perspective (added value for the customer), one from the employee perspective (stress), and one from the organizational perspective (turn-over, competence). The data collection consisted of both primary data in the form of participant observation and interviews, but also secondary data in the form of register data. During the data collection I used both qualitative and quantitative methods. Qualitative method consisted of interviews of the workshop manager and interviews of the department manager at another warehouse. The quantitative method part consisted mainly of a participatory observation where I, together with the workshop manager, repaired 14 bicycles. When repairing the bicycles, we recorded the time on each service and the phases in the value chain, for each of the 14 bicycles. To analyze the data, I used theories of ABC calculation, decision-related costs, general univariate analyzes, as well as theory of stress, stressor and strain.I focused mainly on the financial perspective in this thesis, as I considered this to be the most important. The analysis from the financial perspective gave clear indications that today's operations are not optimal for the store. Increased workshop activity, given that there is a demand in the market, will have a direct positive effect on the department store bottom line. In addition, I found indications that increased workshop activity will lead to hidden indirect effects by adding added value for the customer in addition to the actual transaction between the customer and the mechanic. I also found indications that today's operation can lead to high negative stress for the mechanics, which in turn can lead to increased turn-over. In addition to the mentioned effects, there are indications that increased workshop activity can lead to increased competence and increased efficiency. Overall, it seems that today's operations seem to be sub-optimal for the department store. The data from this semester thesis therefore indicates that the workshop should not be run as a pure cost-driving support function with the least possible activity / production.