dc.contributor.author | Kvithyld, Trygve | |
dc.date.accessioned | 2019-05-29T08:48:21Z | |
dc.date.available | 2019-05-29T08:48:21Z | |
dc.date.created | 2019-05-28T13:27:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nordic Journal of Literacy Research. 2019, 5 (1), 58-84. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2464-1596 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2599382 | |
dc.description.abstract | Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». Empirien er hentet fra norskfaglige undervisningsøkter på ungdomstrinnet, der målet med undervisningen var at elevene skulle oppøve evnen til å skrive argumenterende tekster. Forskningen bygger på et språk- og læringssyn som assosieres med New Literacy Studies, der læring skjer ved å bruke språket i faglige praksiser. For å fange inn måten elevene leser, samtaler og skriver på i disse to undervisningsoppleggene, har jeg benyttet en analysemetode jeg har tilpasset fra Hillocks (1999). Hovedfunnene i studien er at selv om lærerne underviser med utgangspunkt i den samme pedagogiske ressursen, og delvis benytter de samme artefaktene, er det på vesentlige områder en ulik undervisningspraksis i de to klasserommene. Funnene i studien bidrar med ny innsikt om relasjonen mellom pedagogiske ressurser og undervisningspraksis. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | NOASP, Nordic Open Access Scholarly Publishing | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling» | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58-84 | nb_NO |
dc.source.volume | 5 | nb_NO |
dc.source.journal | Nordic Journal of Literacy Research | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/njlr.v5.1431 | |
dc.identifier.cristin | 1700872 | |
dc.description.localcode | Copyright © 2019 The Author(s). Open Access. Creative Commons CC-BY 4.0 License | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |