Show simple item record

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.authorBentås, Øyvind
dc.date.accessioned2019-05-09T14:00:24Z
dc.date.available2019-05-09T14:00:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2597148
dc.description.abstractOppgaven omhandler tvister og konflikter i anleggsbransjen. Formålet har vært å kartlegge hvilke konflikter som har oppstått på fylkesvegnettet, samt å innhente teori om hvorfor konflikter oppstår, og hvordan man kan forebygge disse. Fylkeskommunene eier fylkesvegene, og administreres av Statens vegvesen gjennom sams vegadministrasjon. For å skaffe til veie en oversikt over hvilke prosjekter som har endt i tvister ble det tatt direkte kontakt med fylkene, med mål om å lage en oversikt over konflikter som har oppstått etter omklassifiseringen av riksvegene. Resultatet av innsamlingen er presentert i oppgaven. Videre ble det gjennomført et litteraturstudium av tilgjengelig relevant materiale, for å danne et bilde av hvorfor konflikter oppstår, konsekvensene av dem, og hvordan de kan forebygges. Det ble i tillegg gjennomført to korte intervjuer med informanter fra byggherre og entreprenørsiden. Anleggsbransjen har små marginer, og feil eller endringer som medfører økte kostnader kan derfor være svært konfliktskapende. De siste årene har man forsøkt å redusere omfanget av konflikter i næringen, men har i stedet sett en økning. Oppgaven finner at anbudsspesifikasjoner, kontraktsforståelser, prosjektendringer, lavt prisede kontrakter og sluttoppgjør er sterkt medvirkende til konfliktene. Samtidig konkluderes det med at tidligere involvering, endrede kontrakter, prosjektintegrert megling og økt bruk av totalentrepriser vil kunne være med på å redusere konfliktnivået. Andre tiltak, som Statens vegvesens karakterbok, eller Nye Veiers Best Value Procurement-metode for anskaffelser kan også virke forebyggende.
dc.description.abstractThis thesis deal with conflicts and disputes in the construction industry. The purpose of the thesis has been to map what sort of conflicts there has been on the county roads, and to procure theory on why conflicts occur and how to prevent them The countys are the owners of the county roads, and they are administrated by the Norwegian Public Roads Administration through the shared road administration. To get an overview of which projects have had disputes, direct contact was made with the country administrations, with the goal of creating an overview of conflicts appearing after the reclassification of the state roads. The results are presented in this thesis. Furthermore, a theoretical study of relevant available material on the subject was conducted, to create a picture of why conflicts occur, the consquenses, and how to prevent them. Two simplified interviews with informants from the constructor and buyer side was conducted. The construction industry operates with small profit margins, and any error or change resulting in higher costs can cause conflicts. There has been an effort over the last few years to reduce conflicts, but instead, there has been an increase. The thesis finds that tender spesifications, understanding of the contracts, changes in projects, low priced contracts and final settlement are strongly associated with conflicts. The thesis concludes that earlier involvement, other types of contracts, project integrated mediaton and turnkeys could reduce the conflict levels. Other measures, like the Public Roads Administrations report card, or New Roads Best value procurement-method could also have a preventive effect.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeori og datasamling om tvistene i anleggsbransjen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record