Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.advisorZielinkiewicz, Arek
dc.contributor.authorNordenhaug, Jonas Andersen
dc.date.accessioned2019-02-26T15:00:57Z
dc.date.available2019-02-26T15:00:57Z
dc.date.created2018-11-05
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18967
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2587618
dc.description.abstractKonsekvensene av innføring av kommersielle automatiserte kjøretøy er omfattet av usikkerhet. Dette gjelder så vel usikkerhet med hensyn til selve teknologien, som hvilken effekt denne vil ha på trafikk, mobilitet og økonomi. Det første målet med oppgaven er å gi en oversikt over innholdet i begrepet Automatisk kjøretøy og hvilken innvirkning slike kjøretøy har på trafikksikkerhet og kødannelse. Det ble derfor foretatt en litteraturstudie om disse forholdene. Det andre målet med studien er å undersøke hvordan disse virkingene slår ut i norsk virkelighet. Funnene i litteraturen ble derfor overført til norske forhold og analysert i tre ulike scenarier, med tre ulike andeler automatiske kjøretøy av den totale kjøretøyflåten. Det siste målet er å undersøke om innføring av automatiserte kjøretøy kan bidra til å realisere regjeringens nullvisjon for døde og hardt skadde på norske veier. Resultatene av analysen viser en signifikant virkning både på trafikksikkerhet og køer i Norge. Den laveste raten av Automatiske kjøretøy (10 %) er beregnet til å medføre en reduksjon på 5 dødsfall og 39 alvorlige skader. 100 % automatiserte kjøretøy er beregnet til å medføre en reduksjon på 67 dødsfall og 450 alvorlige ulykker. Selv om automatiserte kjøretøy ikke alene vil kunne realisere nullvisjonen, viser modellen at man kan komme nær det konkrete etappemålet om maksimalt 350 drepte eller hardt skadde i 2030. De kombinerte kostnadsreduksjonene ved køreduksjon ble beregnet til minimum 4,5 mrd kroner ved lav andel automatiserte kjøretøy og maksimum 60,5 mrd ved full dekning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleSelvkjørt er velkjørt? - En utforskende studie av automatiserte kjøretøys virkninger på trafikksikkerhet og kø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel