Læringsevne i en kunnskapsbedrift - betydning av ledelse og struktur?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2585401Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg faktorer som påvirker læringsevnen i en kunnskapsbedrift, nærmere bestemt hvordan faktorene ledelse og formalisering påvirker læringsevnen.
Det teoretiske rammeverket er todelt, basert på transformasjonsledelse og formalisering av kunnskap. Analysen tar utgangspunkt i Nonakas (1994) forståelse av læring i bedrifter, hvordan kunnskap skapes og om ledelse av denne prosessen, og Bass (1996) ledelsesspekter.
Jeg har brukt kvalitativ metode, og gruppeintervju for å undersøke faktorene ledelse og formalisering. Og har analysert empirien i lys av teorien for å finne ut hvordan de påvirker læringsevnen.
I oppgaven presenteres tre hovedfunn. Det første er i forholdt til formalisering av kunnskap, og betydningen av dette på læringsevnen. Formaliseringen av kunnskap har endret seg i bedriftene fra sosialisering, til eksternalisering, og til dels kombinering i forhold til fakta om produkter og prosesser. Bedriften har dermed oppnådd dobbeltkretslæring, og metalæring på noen områder, men er umoden i forhold utvikling av metalæring i relasjoner og sosiale prosesser.
Det andre funnet er ulike forventninger til rollene som leder og medarbeider i bedriften. Til lederrollen forventer medarbeidere i større grad transaksjonsledelse, mens leder har idealer i form av utøvelse av transformasjonsledelse. Til rollen som medarbeider er medarbeiderne tydeligere på sine forventninger til det sosiale. Ledere, derimot, har klare og tydelige forventinger til medarbeidere i forhold til å jobbe målbevisst, selvstendig i tillegg til å bidra til kunnskapsoverføring. Dette påvirker læringsevnen i bedriften, både ved at uklare forventninger til ulike roller, påvirker læringsevnen negativt, og at metalæring kan være vanskeligere å oppnå ved høy grad av transaksjonslæring.
Det tredje funnet er basert på gjensidig tillit, og viser at bedriften har et tydelig gjensidig tillitsforhold mellom ledere og medarbeidere. Dette er grunnleggende for transformasjonsledelse og en av grunnsteinene for å utvikle læringsevnen i kunnskapsbedrifter. Funnene indikerer at begge faktorene, ledelse og formalisering påvirker læringsevnen, og kan være vanskelig å oppnå uten grunnleggende gjensidig tillit i en kunnskapsbedrift.