Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind
dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorFeldt, Johannes Bekken
dc.date.accessioned2018-12-18T13:25:56Z
dc.date.available2018-12-18T13:25:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578122
dc.description.abstractÅ slutte på skolen kan forstås som sluttpunktet i en prosess der elever over tid mister engasjement, og utvikler intensjoner om å slutte. Denne undersøkelsen bygger på datamateriale fra et forskningsprosjekt utarbeidet av professor Per Frostad og førsteamanuensis Per Egil Mjaavatn – begge ved NTNU. Analysene omfatter 1924 elever i andre klasse, ved 13 ulike videregående skoler i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Oppgaven undersøker et utvalg uavhengige variabler som potensielle prediktorer for intensjon om å slutte i videregående skole. Forskningsspørsmålet er: Predikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorientering intensjon om å slutte på videregående skole? For å besvare forskningsspørsmålet har jeg utført en multippel hierarkisk regresjonsanalyse i 3 trinn, der intensjon om å slutte benyttes som avhengig variabel. De uavhengige variablene inkluderer bakgrunnsfaktorene mors utdanning og grunnskolepoeng i trinn 1, emosjonelle vansker i trinn 2 og resiliens, mestring og framtidsorientering i trinn 3. Regresjonsmodellen forklarte totalt 23.7% av total varians i avhengig variabel. Resultatene fra analysene viser at samtlige uavhengige variabler, med unntak av mors utdanning, har signifikant betydning for om elever utvikler intensjon om å slutte på videregående. Emosjonelle vansker var eneste uavhengig variabel med positivt fortegn. De tre variablene med størst forklaringskraft var grunnskolepoeng, emosjonelle vansker og mestring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMaster i spesialpedagogikknb_NO
dc.titlePredikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorentering intensjon om å slutte på videregående skole?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel