''Det er jo ikke det at de er født med noen feil, liksom. De blir født inn i feil, hvis du skjønner.'' - Hvilke refleksjoner gjør tre grunnskolelærere seg om elevers konsentrasjonsvansker før, samt hvordan gjennomfører de oppmeldingen av en elev til PPT?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2576665Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien handler om tre læreres refleksjoner over konsentrasjonsvansker hos elever i grunnskolen, og hva de gjør før de tar steget og eventuelt melder saken til Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (PPT). Problemstillingen er: «Hvilke refleksjoner gjør tre grunnskolelærere seg om elevers konsentrasjonsvansker før, samt hvordan gjennomfører de oppmeldingen av en elev til PPT?»
Tre lærere er informanter, og det ble benyttet et semistrukturert forskningsintervju med fokus på hvordan de oppdaget konsentrasjonsvansker, hvordan de gikk frem for å undersøke nærmere hvordan vanskene arter seg og årsaken til dem. Videre hvem de samarbeider med, når og på hvilken måte de trekker foreldre inn i vurderings-/henvisningsprosessen, hva er det de mener er risikofaktorene for å utvikle konsentrasjonsvansker samt hvordan de jobber for å løse eller kompensere for disse vanskene for sine elever.
Datamaterialet dannet tre hovedkategorier, der én av dem har én underkategori; Relasjon med Tillit som underkategori, mens de øvrige kategorier er Hjemmeforhold og Ivaretakelse. Lærerne hadde et sterkt ønske om å oppnå en god relasjon til elevene basert på tillit. Bakgrunnen for deres ønske om dette hadde sitt utspring i at læreren vurderte at det ofte var omsorgssituasjonen som var grunnlaget for konsentrasjonsvansker. Om de skulle kunne komme i posisjon til å avhjelpe eleven, var de avhengig av at eleven åpnet seg og fortalte dem om det. Den siste kategorien, gitt navnet Ivaretakelse, dreier seg om at lærerne uttrykker at de ønsker å melde opp elevene til PPT for å sikre deres eventuelle rettigheter til spesialundervisning, fritak fra nasjonale prøver eller karakterer i ungdomsskolen. Disse kategoriene drøftes fortløpende, og i en sammenfattende drøfting.