Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoald, Gunhild Marie
dc.contributor.authorGåra, Mari
dc.date.accessioned2018-11-19T08:59:54Z
dc.date.available2018-11-19T08:59:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573265
dc.description.abstractRådgivningstjenesten i videregående skole omfatter sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning, og har som formål å hjelpe elevene med å finne seg til rette på skolen og gjøre gode valg om fremtidig utdanning og yrke. Hensikten med denne studien er å få et innblikk i skolerådgiverens erfaring med elevsamtaler, og hva som er viktig for at en samtale skal oppleves som vellykket – med fokus på rådgiverens perspektiv. For å innhente forskningens datamateriale ble kvalitative intervjuer med seks rådgivere i videregående skole gjennomført. Deltakerne i denne studien arbeider med både sosialpedagogisk rådgivning og med karriereveiledning av elever. I denne oppgaven har jeg valgt å ikke skille mellom disse to rådgivningstjenestene, siden det er opplevelsen av samtalen med elevene jeg har ønsket å utforske. Gjennom analysen av datamaterialet presenterer jeg studiens funn i form av to hovedkategorier som har fått navnene Når vi møtes i samtalen og Når vi finner en løsning. Innenfor disse kategoriene fremkommer opplevelser som omhandler det relasjonelle i forholdet mellom rådgiver og elev, eksempelvis gjennom etablering og opplevelser av trygghet, åpenhet og respons i samtalen. Kategoriene ser også på deltakernes erfaringer med en løsningsorientert tilnærming til rådgivning av elever, og hvordan det oppleves når de sammen oppdager de gode løsningene. Funnene blir deretter drøftet i lys av sentrale rådgivningsteorier med fokus på personsentrert teori, avhengighetsperspektiver mellom rådgiver og elev, forholdet mellom makt og tillit i hjelperelasjonen, og en løsningsfokusert form for rådgivning i møte med elevene. Sentrale poeng i drøftingen er at de vellykkede samtalene som deltakerne beskriver kan knyttes til opplevelser som relateres til teorier som omhandler likeverdighet, aksept, bevisstgjøring og støtte. Med hjelp fra de teoretiske perspektivene forsøker jeg å løfte rådgivernes opplevelser til et mer overordnet nivå som kan bidra til å utvide forståelsen av deres opplevelser.nb_NO
dc.description.abstract- The counselling service in Norwegian high schools covers social education counselling in addition to education and vocational guidance. Its purpose is to help the students find their place in the school environment and to make good choices about their future education and occupation. The intention of this study is to gain insight into the school counsellors experience with meeting the students, and what factors that are important for the dialogue to be experienced as successful – focusing on the counsellors perspective. In order to obtain research data, qualitative interviews with six school counsellors where conducted. Participants in this study work with both social education counselling and career guidance for students. In this thesis, I have chosen to not distinguish between these two counselling services, as it is the experience of the conversation with students I wish to explore. Throughout the data analysis, I present the findings of the study in the form of two main categories that have been titled When we meet in the conversation and When we find a solution. These categories contain the counsellors experiences with the relational aspect between counsellor and student, for example through establishing a relationship based on feeling safe in addition to being open and responsive throughout the session. The categories also take a look at the participants experiences with a solution-oriented approach to counselling students, and how it is perceived when they as a team find the right solution. These findings are discussed on the basis of central counselling theories focusing on the person-centered theory, the persons-in-relation perspective between counsellor and student, the connection between power and trust in the helping relationship, and a solution-focused approach of counselling the students. The key points in the discussion are that the successful conversation described by the participants can be linked to experiences related to theories which revolve around equality, acceptance, awareness and support. With the help of the theoretical perspectives, I try to elevate the counsellors experiences to a more general level that can help expand the understanding of their experiences.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectRådgivingsvitenskapnb_NO
dc.title''Når vi møtes i samtalen'' - En kvalitativ studie av hvordan rådgivere i videregående skole beskriver sine opplevelser av vellykkede elevsamtalernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel